HomeGezond levenKindSlaapSlaaphygiëne

Slaapritueel


Een slaapritueel zorgt voor structuur en rust waardoor je kind sneller gaat slapen. 

Het is voor elk kind verschillend en veel factoren spelen een rol zoals:

  • het karakter;
  • het temperament;
  • de leeftijd;
  • de interesses van je kind;
  • het aantal kinderen dat in de kamer slaapt. 

Een slaapritueel bereidt je kind zowel fysiek als mentaal voor op de nacht.

Het ideale slaapritueel: 

  • duurt niet langer dan een halfuur;
  • voer je consequent elke dag uit, zeker ook in periodes van grote veranderingen; 
  • is voorspelbaar: doorloop elke avond dezelfde stappen in dezelfde volgorde, kondig het op dezelfde manier aan en voer het steeds op dezelfde manier uit. 

Fysieke voorbereiding

  • Laat je kind naar het toilet gaan, want van een volle blaas wordt het wakker.
  • Laat je kind zijn tanden poetsen, in bad gaan of het gezicht wassen.
  • Zorg dat je kind geen honger of dorst heeft.
  • Laat het losse kleding dragen om te slapen.

Mentale voorbereiding

  • Het slaapritueel moet rustgevend zijn. Doe geen vermoeiende dingen en hou ingewikkelde of emotionele vragen voor overdag. 
  • Gun je kind even exclusieve mama- of papa-tijd. Dit vergemakkelijkt het afscheid. 
  • Een rustig spelletje past perfect in het slaapritueel. 
  • Een verhaaltje of voorleesmoment voor het slapengaan zorgt voor een intiem moment met mama en papa. Het geeft je kind bovendien een gevoel van veiligheid en rust. Lees meer hierover op www.cm.be/skoebidoe.

Goed om te weten

  • Pas het slaapritueel ook toe als je kind elders slaapt. Dit zorgt voor herkenbaarheid en het maakt het slapen in twee huizen gemakkelijker voor je kind. 
  • Een leuk slaapritueel verlaagt de drempel om te gaan slapen. Dit kan met vingerpopjes of het sl(aap)wel-spel. Zij maken het slapengaan aangenamer en zorgen voor een goed gevoel bij kinderen. 
  • Structuurkaartjes kunnen helpen om het slaapritueel visueel zichtbaar te maken voor je kind. 

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen