HomeGezond levenKindSlaapSlaapmoeilijkheden

Moeilijk opstaan

Je kind is niet wakker te krijgen of 's ochtends nog moe

Als je kind ’s ochtends nog moe is, heeft het wellicht te weinig geslapen

  • Vervroeg de inslaaptijd
    Net als volwassenen, voelen kinderen zich energieker door vroeger in bed te kruipen, niet door langer uit te slapen. Verschuif de bedtijd langzaamaan, met ongeveer tien minuten per keer. Zorg er ook voor dat je kind overdag niet bijslaapt. 
  • Zoek uit waarom je kind niet meteen kan slapen
    Ligt je kind 's avonds nog een tijd wakker? Zoek uit wat de oorzaak is, want zo mist het belangrijke slaapuren. 
  • Zorg voor regelmaat
    Als je kind op zaterdagavond twee uur later in bed ligt, zal het geen twee uur langer slapen. Dus is het moe. Probeer je kind op vaste uren te laten slapen, ook in het weekend.  
  • Pas je ochtendroutine aan
    Zorg er 's ochtends voor dat het minder druk is. Misschien kan je ’s avonds al de ontbijttafel dekken en checken of de schooltassen in orde zijn? ’s Avonds douchen kan ook helpen, zo hoeven de kinderen zich ’s ochtends alleen op te frissen. 
    Is je kind 's ochtends moe, zorg dan ook voor zoveel mogelijk licht en sociaal contact.

Je kind is te vroeg wakker

Je kind staat op als het voelt dat het genoeg geslapen heeft. Een paar trucjes kunnen je kind misschien iets langer doen slapen. 

  • Verschuif de slaap 
    Verschuif systematisch de slaaptijd door je kind later in bed te stoppen. Als je je kind steeds tien minuten later in bed legt, kun je na enkele weken al een uurtje langer van je nachtrust genieten. 
  • Doe alsof het nacht is 
    Als kinderen wakker worden, denken ze dat het tijd is om op te staan, ongeacht hoe laat het is. Door het licht uit te laten en zo weinig mogelijk te praten, kan je je kind mogelijk overtuigen dat het nog nacht is. Als je je slaapritueel afsluit met een knuffel of een slaapwel-zoen, kan je dit herhalen. 
  • Gebruik een (slaap)wekker
    Kinderen die de klok kunnen lezen, zien meteen dat het nog te vroeg is om op te staan. Bij kleinere kinderen kan je een slaapwekker gebruiken. De meeste werken met een leuk figuurtje dat slaapt of wakker is. Ouders stellen de wekker op het gewenste uur in en als je kind dan ’s nachts wakker wordt en ziet dat het figuurtje nog slaapt, weet het dat hij ook nog wat moet slapen.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen