HomeProfessioneelZorgverlenersArtsenDerdebetalersregelingFacturatie

Facturatie op papier: steeds mogelijk voor huisartsen

Als huisarts kan je je verstrekkingen in de derdebetalersregeling factureren via het papieren circuit. 

Voor een correcte facturatie, kan je tijdens het contact met je patiënt de tarieven raadplegen via MyCareNet. Hiertoe moet je over erkende informaticasoftware beschikken. 

Wat te doen?

  • Bezorg je Uniek ContactPunt (UCP) per post of via de CM-brievenbussen (t.a.v. dienst boekhouding):
    • je getuigschriften voor verstrekte hulp;
    • een verzamelstaat met vermelding van het aantal toegevoegde attesten, je rekeningnummer en Riziv-nummer. 
  • Sorteren op basis van het aansluitingsnummer, hoeft niet meer. Je kan alle getuigschriften van alle CM-leden in dezelfde zending naar je UCP sturen. 

Goed om te weten

  • Indien nodig, ontvang je van het ziekenfonds een overzicht met opmerkingen en/of correcties
  • De betaling gebeurt binnen de dertig dagen (twee maanden voor artsen-specialisten), te rekenen vanaf de ontvangst van de getuigschriften en de verzamelstaat. 
  • Als je dit wenst, kan je nieuwe gele CM-omslagen aanvragen via het ziekenfonds van je regio.
  • Als specialist vind je informatie over de derdebetalersregeling op de website van het Riziv

Veelgestelde vragen

Ga ook naar


Download