HomeZiekteKlachten en ziektenSpataders

Hoe kan ik spataders voorkomen?


Om spataders of de uitbreiding ervan tegen te gaan, is het zaak om de aders in goede conditie te houden. Basispijlers hierbij zijn onder meer voldoende beweging en gezonde eetgewoonten.

Lichaamsbeweging

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Dit betekent niet dat je intensief moet sporten. Het volstaat om bijvoorbeeld een halfuurtje per dag te wandelen of te fietsen, om geregeld de trap te nemen of te tuinieren.
  • Kies een sport die de kuitspieren laat werken indien je toch de sportieve toer wilt opgaan. Tijdens inspanningen vervullen deze spieren een belangrijke pompfunctie. Bij het bewegen stuwen ze het bloed in de aders vooruit, waardoor het terugvloeien naar het hart wordt gestimuleerd. Aan te raden sporten zijn: fietsen, joggen, zwemmen, langlaufen, dansen en de meeste balsporten.
  • Vermijd roeien, paardrijden, worstelen en gewichtheffen. Onder meer omdat ze door een extreme stand van de gewrichten een vlotte doorstroming van het bloed verhinderen.
  • Loop af en toe eens rond indien je vaak langdurig rechtstaat. Beweeg ook geregeld ter plaatse. Krul de tenen, draai de voeten of trappel ermee. Steun echter nooit op één been.
  • Verander regelmatig van houding indien je veel moet zitten. Vermijd evenwel het kruisen van de benen. Gebruik ook een voetbankje en loop tussendoor even rond.
  • Wandel, bij lange autoritten of vliegreizen, bij voorkeur minstens om de twee à drie uur even rond. Kun je je benen niet strekken, trek dan je schoenen uit en plaats de hielen op de vloer.

Gezonde eetgewoontes

Overtollige kilo’s betekenen een extra belasting van de bloedvaten en een minder goede werking van de spierpompfunctie. 

Gezond en gevarieerd eten is dus de boodschap, temeer omdat dit ook de bloedvaten elastisch houdt. Dit betekent concreet

  • zoveel mogelijk vezelrijke voeding eten, zoals volkorenbrood of pasta, volle rijst, groenten en fruit; 
  • niet roken
  • het gebruik van kruiden of alcohol mijden.

Andere tips

  • Draag geen knellende kousen, strakke broeken of schoenen met hoge hakken, maar kies kleding die voldoende bewegingsvrijheid biedt.
  • Gebruik liever geen bandages en tape.
  • Til of draag geen zware last.
  • Vermijd warmte die de aders doet uitzetten, zoals vloerverwarming, lange warme douches of baden, sauna, warme kruiken.
  • Lig niet langdurig passief in de zon.
  • Gun je benen ‘s avonds de nodige rust.
  • Leg in bed je voeten iets hoger door de lattenbodem hoger in te stellen.

Veelgestelde vragen

Bron: ‘Zal ik de dokter bellen? Medisch ABC voor het hele gezin’, dokter Michiel Callens, uitgeverij Lannoo, 2009, 319 pagina’s