‘Als het druk is, vliegt de nacht zo voorbij’

Pascale Slootmans (55) is Aircraft Cabin Technician bij Brussels Airlines. Ze zorgt ervoor dat alles in de vliegtuigen tiptop in orde is. Omdat onderhoud permanent gebeurt, werkt ze in een drieploegenstelsel. Heeft dat een impact op haar gezondheid?

Tekst: Philip Hoorne

Beeld: Lieven Van Assche

Leestijd: 3 min

15/02/2024

Ze was administratief medewerker in het UZ Leuven, onderzoekscoördinator aan de KU Leuven en manager bij IKEA. Anderhalf jaar geleden besloot Pascale om het roer drastisch om te gooien. Geen nine-to-five-job meer voor haar. Bij Brussels Airlines werkt ze zeven dagen na elkaar en is ze zeven dagen thuis. Een fantastisch systeem noemt ze het.

‘Ik wilde iets doen met mijn handen en ben trouwens best wel handig,’ zegt Pascale. ‘Ik heb een diploma automechaniek. Fietsherstel, houtbewerking … ik heb van al die dingen kaas gegeten. Ik doe alle herstellingen ín het vliegtuig. Stoelen, lampjes, deurtjes, kastjes … er is altijd wel iets stuk en dat moet zo snel mogelijk in orde worden gebracht.’

Pascale zorgt ervoor dat alles in het toestel tiptop in orde is

Pascale werkt in een 80%-tewerkstelling en verdeelt haar werktijd over drie shiften. ‘Ik doe een hele week, van maandag tot zondag, dezelfde shift – de ochtend, de namiddag of de nacht. De ochtend- en namiddagshift tellen tien werkuren, de nachtshift acht. Na een hele week dezelfde shift heb ik een vrije week, daarna doe ik een hele week een andere shift.’

Slaap

Is ploegenarbeid zwaar voor lijf en leden? ‘De overgang van een dagjob naar een drieploegenstelsel vergde enige aanpassing. Gaandeweg ontdekte ik wanneer en hoe lang ik moest slapen om fit te zijn. Maar al bij al ging dat bijzonder vlot, ik ben een goede slaper.’

‘Als ik de ochtend heb, dan ga ik de dag ervoor om acht uur ’s avonds slapen. En enkele uren voor aanvang van de nachtshift, die start om 22 uur, doe ik nog een dutje van ongeveer een uur. Na een nachtshift ben ik om half zeven thuis, dan kruip ik direct onder de wol en slaap tot half twee ongeveer.’

Tegen het einde van de week voelt Pascale de vermoeidheid, want het is best wel hard labeur. ‘Ik zit heus niet de hele tijd in hetzelfde toestel te werken. Werktuigen en materialen moeten aangesleept en terug weggebracht worden. Soms kom ik aan 20.000 stappen per shift. Maar als het druk is, vliegt de nacht zo voorbij.’ 

‘Het leuke is dat ik tegen het einde van een werkweek kan uitkijken naar mijn vrije week. Dat voelt voor mij echt aan als vakantie. En soms is het ook echt vakantie. Volgende week ga ik naar Spanje.’

Zeven dagen werken waarna zeven dagen thuis. Pascale vindt het een fantastisch systeem.

Voeding

Wie op onregelmatige tijdstippen werkt, eet onregelmatig. ‘Ik heb jarenlang intermittent fasting gedaan. Ik at niet tussen acht uur ’s avonds en twaalf uur ’s middags. In mijn job is dat niet vol te houden.'

'Wie in ploegen werkt, eet op bizarre tijdstippen. Een spaghetti in het holst van de nacht, dat valt wel eens voor. Er zijn collega’s die de nacht overbruggen zonder te eten, maar mij lukt dat niet. Iedereen die in een ploegenstelsel werkt, moet zelf ondervinden wat het ideale voedingspatroon is. Sowieso is het belangrijk om voldoende te eten om genoeg energie te hebben.’

Gezin

Pascale werkt twee weekends op vier. ‘In die weekends staat er thuis helemaal niets op de agenda ingepland en is er amper vrije tijd. Mijn vrouw werkt ook voor Brussels Airlines. Gretel doet dagwerk. Het gebeurt wel eens dat we elkaar twee of drie dagen niet zien. We vinden dat niet erg. We zijn dit al jaren zo gewend omdat Gretel dikwijls in het buitenland verblijft. We hebben ook geen kinderen, daar hoeven we dus geen rekening mee te houden.’ 

‘Aan de andere kant kan het voor jonge gezinnen met kinderen een voordeel zijn om een week te werken en een week vrij te hebben. In de vrije week kunnen die hun kinderen dan zelf naar school brengen en terug ophalen bijvoorbeeld.’

‘Iedereen die ploegenarbeid wil doen, moet de plusjes en de minnetjes tegen elkaar afwegen. Ik heb de stap gezet en heb er nog geen moment spijt van gehad.’