Voor Luc was het niet nodig, voor zijn kinderen wel: hoe het personenalarm geruststelt

Een kleine knop kan een groot verschil maken. Een personenalarm geeft vertrouwen, vrijheid en gemoedsrust voor wie het draagt én voor de mensen rondom. Gebruiker Luc en medewerkers van de Gerust Zorgcentrale Debbie en Deborah delen hoe ze dat dagelijks ervaren.

Man met personenalarm

Tekst: Natalie Van den Heule en Elien Steen

Beeld: Frederik Beyens

Leestijd: 2 min

07/10/2025

Alleen thuis, altijd beschermd

Luc Anthonis (88) huurt een personenalarm bij Gerust

Luc: ‘Sinds een klein jaar woont mijn vrouw in een rusthuis en sta ik er thuis alleen voor. De kinderen waren meteen bezorgd en kwamen met het idee van een personenalarm. Omdat ik op mijn vrijheid gesteld ben en mijn dagelijkse wandeling in de buurt niet wil opgeven, kozen we voor een mobiel alarm. Met een druk op de knop kan ik nu hulp inschakelen. Maar dat loopt niet altijd even vlot. Ik stop dat alarm in het borstzakje van mijn hemd en zo activeer ik de knop per ongeluk. Ik durf de keren niet tellen dat ik zo de centrale nodeloos heb gealarmeerd. Ze zijn altijd even geduldig met mij, maar ik schaam me dood. Ach, het geeft de kinderen een geruster gevoel. Maar voor mij was het niet nodig. Ik ben altijd een natuurmens geweest, die maken zich niet zo snel zorgen.’ 

Elke dag iets betekenen voor gebruiker en hun familie

Debbie Tiereliers (47) is medewerker bij de Gerust Zorgcentrale 

Debbie: ‘Als thuisverpleegkundige zei ik altijd: we doen je gouden kettinkje aan, dat knopje voor als je hulp nodig hebt, is goud waard. Nu ik bij de Gerust Zorgcentrale werk, voel ik ook elke dag hoe belangrijk dat personenalarm is. Soms gaat het om een paniekoproep, zoals een mevrouw vanochtend die haar deur niet open kreeg. Dan stel je gerust, bel je hulp en hoor je later de opluchting in haar stem. Ik voel dat ik nog altijd kan zorgen voor mensen en dat geeft me veel voldoening. Elke oproep is anders en vraagt snel inschatten en meedenken. Ik ben blij dat ik elke dag iets kan betekenen voor de gebruiker én hun familie, omdat we hen geruststellen en ontzorgen.’ 

Vals alarm? Zo weet je dat alles nog werkt

Deborah is teamverantwoordelijke bij Gerust Zorgcentrale

Deborah: ‘Komt er een oproep binnen, dan zien wij meteen alle gegevens van de abonnee op ons scherm. We bellen terug en onze eerste vraag is altijd: hebt u hulp nodig? Het gebeurt namelijk wel vaker dat mensen een vals alarm geven. Dat is absoluut niet erg, nee ook niet na de twintigste keer. Zo weten we weer dat het hele systeem nog werkt. Het laatste wat we willen is dat mensen schrik krijgen om op de knop te duwen!  
Het zijn vaak de kinderen die met het idee komen om een personenalarm te nemen. Omdat het hen een gerust gevoel geeft, zeker als ma of pa nog heel mobiel zijn. En we geven hen geen ongelijk. Je hoeft echt niet zorgbehoevend te zijn. Ook al ben je nog maar net 70. Ook al ben je kerngezond. Als je nog elke week 100 km op de koersfiets zit, kan er ook iets gebeuren. Als je toestemming gaf, kan de centrale achterhalen waar je bent. Een gerust gevoel, voor jou, voor je omgeving.’