Telefoonvrijwilliger Marc: ‘Een tevreden klant én een gelukkige chauffeur, dat is het doel.’

‘Normaal regel ik zo’n 1.200 ritten voor mensen die minder mobiel zijn, maar dit jaar gaan dat er makkelijk meer zijn.’ Marc Peirens engageert zich al bijna twintig jaar lang als telefoonvrijwilliger bij CM-Mobiel. Na al die jaren doet hij het bijna met de ogen dicht, maar nog altijd met veel vuur. ‘Ik doe dat gewoon graag. En ik weet dat ik zo mensen help. Dat doet mij deugd.’

Tekst: Peter Lambert en Davy D'Halluin

Leestijd: 2 min

19/10/2023

Marc is telefoonvrijwilliger voor de Gentse randgemeenten Wondelgem, Mariakerke en Drongen. Hij ontvangt aanvragen voor vervoer van minder mobiele mensen en fixt voor hen een chauffeur-vrijwilliger. ‘Ik kan een beroep doen op een achttal chauffeurs die ik goed ken en dat is nodig om een goeie match te maken. Daarmee bewijs je zowel de aanvrager als de chauffeur een dienst.’ 

Goed plannen

‘Als ik aan het regelen ben, kijk ik niet op een uur meer of minder. Maar als vrijwilliger bepaal je eigenlijk zelf hoeveel tijd je in je engagement investeert. Je moet natuurlijk voldoende bereikbaar zijn, maar mensen kunnen ook een boodschap inspreken die ik dan later beantwoord op een moment dat het mij past.'

‘Ik probeer zoveel mogelijk afspraken ruim op voorhand te regelen, soms een maand voor de eigenlijke rit. Dat zeg ik ook tegen de cliënten: bestel op tijd. Dan leg ik alles snel vast en is iedereen gerust. Een week voor de afspraak bel ik nog eens naar de klanten om die eraan te herinneren. Dat appreciëren ze.’ 

Chauffeurs soigneren

Chauffeurs bepalen zelf op welke dagen en hoe vaak ze rijden. ‘Daar hou ik zonder uitzondering rekening mee. Als iemand niet beschikbaar is, dan respecteer ik dat. Voor de chauffeurs is dat belangrijk.’ Marc weet heel goed wie wanneer beschikbaar is. Zo hoeft hij zelden echt te zoeken. ‘Ik stuur de vraag via mail naar de chauffeur waarvan ik weet dat die in principe vrij is en krijg dezelfde dag nog antwoord.’ 

‘’s Avonds of tijdens weekends neem ik enkel telefoons aan van de chauffeurs zelf. Dan weet ik dat het dringend is, ze moeten onverwacht een rit afzeggen of er is een ander acuut probleem. Maar dan staat er gegarandeerd al een collega klaar om in te springen. Dat is het voordeel van je chauffeurs te soigneren.’ 

Teamwork geeft voldoening

‘Het gevoel dat je als team samen het verschil maakt in je buurt of gemeente geeft mij de meeste voldoening. Ik vind het dan ook belangrijk om de groep regelmatig samen te brengen, ook voor informele momenten. En af toe dankjewel zeggen, dat is ook belangrijk.’ 

‘Een tevreden klant én een gelukkige chauffeur. Dat stemt mij na al die jaren nog altijd tevreden.’