Met deze tips vergroot je je werkgeluk

Word je soms overweldigd door een overvolle agenda of ga je gebukt onder deadlines en stress? Je bent niet alleen. Welzijnsexpert Ann De Bisschop deelt waardevolle tips om gezond, gelukkig en gemotiveerd te blijven op je werkplek.

Tekst: Elien Steen

Leestijd: 3 min

23/05/2024

Dunne lijn tussen werk en privé

‘Vroeger ging ik elke werkdag van 9 uur tot 18 uur naar kantoor, waar er een vaste telefoon en computer stond. Het werk bleef op het werk’, blikt Ann terug. ‘Tegenwoordig werken we vaker thuis, waardoor werk en privé enkel gescheiden worden door een trap of een deur. Zo sijpelt de stress van een drukke werkdag gemakkelijk binnen in je privéleven of gezin.’

‘Werkmails op je smartphone houden je ook constant verbonden, waardoor de druk om altijd bereikbaar te zijn toeneemt. Veel mensen checken voor het slapengaan nog hun werkmails, wat zorgt voor stress en verstoorde nachtrust. Zo kom je in een vicieuze cirkel’, weet Ann. 

Ann De Bisschop

Als welzijnsspecialist inspireert Ann zowel bedrijfsleiders en managers als hun medewerkers. Ze moedigt hen aan om met kleine aanpassingen in hun manier van werken een groot verschil te maken in stressniveau en werkdruk.

7 kleine aanpassingen voor meer werkplezier

Ann benadrukt het belang van zelfzorg op het werk. Hoe je dat doet? Maak bijvoorbeeld deze kleine afspraken met jezelf: 

  1. Schakel je mailnotificatie uit. 

    E-mailberichten leiden je af van het werk waarmee je bezig bent en dat zorgt voor stress. 

  2. Neem altijd je middagpauze.

    Het is onrealistisch dat je 8 uur lang onafgebroken kan werken. Probeer je middagpauze buiten door te brengen en neem ook in de voor- en in de namiddag bewust een pauze. 

  3. Houd vergaderingen korter dan 45 minuten. 

    Als je een uur inplant, duurt de vergadering meestal ook een uur en verlies je focus. Neem na de vergadering een pauze om te voorkomen dat je afgeleid raakt tijdens de volgende taak of vergadering. 

  4. Vergader niet voor 11 uur.

    ‘s Ochtends zijn onze hersenen het scherpst, dus gebruik deze tijd om je eigen werk te doen in plaats van vergadering na vergadering bij te wonen. Te veel vergaderen kan vermoeiend zijn en vermindert onze productiviteit.

  5. Ontkoppel na je werk.

    Neem bewust een moment van deconnectie tussen je werkdag en privétijd. Maak een wandeling, doe een boodschap of spring op de fiets om de werkstress van je af te schudden. Schakel ook je werkapps uit op je smartphone na de werkuren. 

  6. Sta regelmatig recht.

    Doe dit zowel op kantoor als thuis. Telefoneer rechtstaand of tijdens een wandeling. Vergader je met 2? Doet dit eens al wandelend, bij voorkeur in een groene omgeving. 

  7. Drink voldoende water.

    Genoeg water drinken is belangrijk voor je hersenen. Als je goed gehydrateerd blijft,  kan dit je concentratievermogen verbeteren.  

Je mag als werknemer nog zo je best doen, je goed voelen op het werk blijft een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de organisatie waar je werkt, je leidinggevende als jezelf. 

Zo kan je als organisatie en leidinggevende je steentje bijdragen
 

‘Welzijn op de werkvloer gaat om veel meer dan yogalessen en gratis fruit. Wat mag er niet ontbreken? Het ABC van werkgeluk. A staat voor autonomie, waar medewerkers de vrijheid en het vertrouwen krijgen om taken zelfstandig uit te voeren. B staat voor betrokkenheid. Vooral bij geregeld thuiswerken is het belangrijk om de band tussen de collega’s te bevorderen met gezellige koffiehoeken en regelmatige teambijeenkomsten. Dat sociaal contact met collega’s maakt gelukkig. C staat voor competenties: om plezier te hebben in je werk, moet je kunnen doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Het is belangrijk dat leidinggevende en medewerker dit regelmatig bespreken.’

Waarop Ann vervolgt dat controlerend en sturend leiderschap passé is: ‘Vandaag is inzetten op empathisch leiderschap cruciaal voor werktevredenheid. Onderzoek van Delloitte toont aan dat 32 % van het risico op burn-out wordt bepaald door de relatie met je leidinggevende. Alleen wanneer je je veilig voelt en weet dat je gehoord wordt door een empathische leidinggevende, zal je durven spreken over moeilijkheden.’