Een pan met een spiegelei

Feiten en fictie: Mag ik elke dag een eitje eten?

We eten al eens graag een eitje bij het ontbijt, een eiersalade op de boterham of een ei als vleesvervanger bij een warme maaltijd. Maar zijn eieren wel zo goed voor ons? Wat is hun impact op onze cholesterol? We zoeken uit hoeveel eitjes je nu effectief mag eten.

 

Waar komt dit nieuws vandaan?

Eieren zijn rijk aan cholesterol. Vijftig jaar geleden dachten onderzoekers dat vooral een hoge inname van cholesterol via de voeding de hoeveelheid cholesterol in het bloed deed stijgen. Nu weten we dat vooral verzadigde vetzuren de boosdoeners zijn. Toch hebben eieren nog steeds een negatief imago.

De hoeveelheid cholesterol die we via onze voeding opnemen, heeft maar een kleine invloed op het cholesterolniveau in het bloed. Op basis van twee grote analyses van verschillende studies besluiten onderzoekers dat er geen verband is tussen de inname van eieren en de kans op hart- en vaatziekten en beroerte. Dagelijks een eitje eten zou volgens deze onderzoekers dus geen negatieve invloed hebben. Tenzij je gezondheidsproblemen hebt, zoals bijvoorbeeld diabetes of een hoge cholesterol die erfelijk is.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Eieren zijn rijk aan cholesterol (ongeveer 200 mg per ei), maar ze zijn ook een goede en goedkope bron van eiwitten, B-vitaminen, vitamine A en D en mineralen zoals selenium, ijzer en zink. Voor gezonde mensen kan een dagelijks eitje geen kwaad, het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten niet. Hou er wel rekening mee dat in sommige voedingsmiddelen al eieren verwerkt zijn. Meer dan een ei per dag wordt niet aangeraden.

Bij diabetespatiënten kan er wel een verband zijn tussen eieren eten en de kans op hart- en vaatziekten

Bij diabetespatiënten kan er wel een verband zijn tussen eieren eten en de kans op hart- en vaatziekten. Of dat ook geldt voor mensen bij wie een hoog cholesterolgehalte in de familie zit, is niet duidelijk. Zij nemen meer cholesterol op uit de voeding, maar er is geen sluitend bewijs voor de invloed ervan op het cholesterolgehalte in hun bloed. Zolang er niet meer duidelijkheid is, eten zij het best niet meer dan drie eieren per week

 

Conclusie

JA

Eieren hebben een negatief imago, maar dat is niet nodig. Gezonde mensen mogen een ei per dag eten. Diabetespatiënten en mensen die te veel cholesterol in hun bloed hebben, beperken zich wel het best tot drie eieren per week. Hou er wel rekening mee dat de milieubelasting van eieren vergelijkbaar is met die van gevogelte. Een eitje elke dag is dus niet zo duurzaam.

Bron: www.gezondheidenwetenschap.be

Roerei met gerookte zalm en asperges
Recepten

Roerei met gerookte zalm en asperges

Wat gaat beter samen dan gerookte zalm en asperges? Juist, gerookte zalm, asperges en een eitje. Voor de oosterse toets zorgen sojasaus en koriander.

Omelet à la Popeye
Recepten

Omelet à la Popeye

Een omeletje vernoemd naar de man wiens spieren groeien na het eten van spinazie. Dat kan niet slecht zijn, toch?

Kommetjes met ontbijtgranen en yoghurt, omringd door fruit.
Feiten en fictie

Helpt ontbijt tegen obesitas?

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, luidt het in de volksmond. Volledig terecht volgens een nieuwe studie: elke dag ontbijten zou een belangrijk wapen in de strijd tegen overgewicht kunnen zijn.