Ontwikkeling eetgedrag kinderen

Net zoals ze moeten leren slapen, spelen, studeren moeten kinderen ook leren eten. En dat gebeurt met vallen en opstaan. Als (groot)ouder brengt dit vaak heel wat vragen met zich mee. In de groeiwijzer van Eetexpert vind je meer informatie over smaakontwikkeling en eetgedrag bij kinderen.

Kinderen moeten ook leren eten, net zoals ze moeten leren slapen, spelen en studeren.
 

Hoeveel eten heeft je kind nodig?   

Baby’s en kinderen hebben een goed afgestemd regulatiesysteem.  Ze eten uit honger en stoppen met eten zodra ze voldoende energie hebben opgenomen. Als ouder beslis je wat er gegeten wordt, maar je kind beslist of het eet en hoeveel het eet. De fles leegdrinken of het bord leegeten, hoeft dus niet.

  • Een baby groeit heel sterk in het eerste levensjaar en heeft dus een grotere energiebehoefte dan peuters of kleuters.  Wees niet bezorgd als je kindje na zijn eerste verjaardag wat minder eet.
  • Vanaf peuterleeftijd is het belangrijk om een vaste eetstructuur te bewaken. Leer je kindje dat het niet meer op elk moment van de dag kan eten. Een regelmatig eetpatroon bestaat uit drie hoofdmaaltijden en twee à drie tussendoortjes.
  • Jongeren hebben tijdens hun groeispurt dan weer meer honger. Bewaar het regelmatig eetpatroon, maar hun porties zullen tijdens hun groeispurt tijdelijk toenemen.  
 

Je kind leren proeven doe je zo 

De eerste anderhalf à twee levensjaren aanvaardt het kind vrij gemakkelijk nieuwe smaken. Rond de tweede verjaardag wordt je kindje bang om voedsel te proeven dat het niet herkent. Vervelend voor ouders die hun kind een evenwichtige en gevarieerde maaltijd willen aanbieden. Het duurt gemiddeld 10 à 15 keer vooraleer een kind een nieuwe smaak leert appreciëren. Pas na verschillende proefbeurten kan je dus met zekerheid zeggen dat je kindje iets niet lust.

Beslis als ouder wat er op tafel komt
Eetexpert

TIPS OM TE LEREN PROEVEN:

  • Breng variatie in de maaltijden. Je laat je kindje zo kennismaken met een ruim aanbod aan voedingsmiddelen.
  • Beslis als ouder wat er op tafel komt. Zo leren kinderen wat een typisch ontbijt, lunch en avondmaaltijd inhoudtToon zelf het goede voorbeeld. Wanneer je als ouder evenwichtig eet, zal je kindje gemakkelijker je voorbeeld volgen.
  • Zorg voor een gezellige sfeer aan tafel. Zet geen druk op je kind als het niet wil proeven, maar geef een complimentje als het dit wel doet.
  • Beloon je kindje niet met een dessert. Kinderen zullen het dessert nog lekkerder gaan vinden en het nieuwe voedsel net minder graag lusten.
 

Snoepen met mate

Jonge kinderen eten enkel als ze honger hebben. Met ouder worden, verandert dit. Kinderen worden voortdurend verleid door iets lekkers dat ze zien of ruiken, ook al is hun buikje al vol. Je kunt proberen om je kinderen af te schermen voor deze lekkernijen. Op de lange termijn is het echter zinvoller om hen te leren omgaan met deze verleidingen.

  • Plan vaste eet- en snackmomenten in en bepaal als ouder wat er op die momenten wordt gegeten. Wissel gezonde tussendoortjes een of twee keer per week af met snoepgoed of een snack.
  • Laat je kinderen op deze uitzonderlijke momenten genieten van het snoepgoed en de snacks die je aanbiedt en maak geen negatieve opmerkingen.
  • Bewaar gezonde versnaperingen zichtbaar en binnen handbereik. Voorzie ook voldoende variatie in fruit en groenten.
  • Hou snoepgoed en snacks uit het zicht en haal niet te veel verschillende soorten snacks in huis.
 
 

Meer in deze reeks

Meer weten?

Een lichtblauwe balansweegschaal.
Artikels

7 clichés over overgewicht waar je broek van afzakt

Iemand houdt een blad met notities rechtop, een jonge vrouw bekijkt het blad
Artikels

FAQ | Veel gestelde vragen aan een diëtist en het antwoord

Iemand houdt een belegde sandwich vast
Feiten en fictie

Tast fastfood je geheugen aan?