HomeGezond levenBewegingBeweegplezier Intensiteit

Matige intensiteit

Inspanningen waarbij het hart en/of de ademhaling minstens een beetje sneller gaan dan normaal en waarbij je licht zweet, zijn matig intensieve inspanningen.

Voorbeelden van matig intensieve inspanningen zijn:

  • goed doorstappen;
  • gras maaien;
  • dansen;
  • aerobics;
  • recreatief zwemmen;
  • fietsen;
  • kanoën of kajak;
  • tafeltennis;
  • tai chi;
  • in de tuin werken;
  • volleybal.

Dertig minuten van dergelijke beweging is al voldoende om belangrijke gezondheidswinst te boeken. Deze mogen ook over de dag verspreid worden in bijvoorbeeld driemaal tien minuten of tweemaal vijftien minuten. Op die manier kun je lichaamsbeweging gemakkelijker inpassen in je dagelijkse activiteiten. 

Voor kinderen en jongeren is minstens een uur matig intensieve lichaamsbeweging per dag aanbevolen.

Hoe herken je een matig intensieve activiteit?

  • Bereken eerst je maximale polsslag volgens de formule: 220 - jouw leeftijd.
    Voorbeeld: ben je 35 jaar dan is je maximale hartslag 185 (220 - 35).
  • Meet dan je polsslag tijdens de activiteit.
    Bij een matig intensieve activiteit moet de polsslag tussen de 55 % en 69 % van de maximale polsslag liggen.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen