HomeGezond levenBewegingBeweegplezier Voordelen

Bewegende werknemer is gezonde werknemer

Volwassenen spenderen meer dan een derde van hun actieve tijd op het werk. Een reden te meer om ook op je werkplek aan je gezondheid te werken.

Ongeveer de helft van de werknemers beweegt te weinig. Nochtans is het bewezen dat voldoende fysieke activiteit je werkmotivatie en productiviteit gunstig beïnvloedt. Je ervaart minder stress en je voelt je meer ontspannen. Werknemers die voldoende bewegen, zijn minder vaak en minder lang door ziekte afwezig in vergelijking met hun collega’s die onvoldoende bewegen.

Tal van mogelijkheden

In sommige beroepen is voldoende beweging geen probleem omdat het onlosmakelijk verbonden is met de job, zoals bij verpleegkundigen en bouwvakkers. 

Voor mensen met een zittend beroep of bandwerkers is beweging tijdens de werkuren niet vanzelfsprekend. Toch zijn er tal van mogelijkheden die ervoor zorgen dat voldoende fysieke activiteit op en rond de werkvloer geen onhaalbare opdracht hoeft te zijn.

  • Fietsen naar het werk
    Heel wat bedrijven hebben een fietsvergoeding voor hun werknemers en beschikken over douchemogelijkheden. Bovendien is het aangenaam om even uit te waaien voor en na een dag hard werken. Is de afstand tussen je huis en werkplek toch te ver, parkeer je auto dan eens wat verder van je werkplek en ga een eindje te voet.
  • Halte vroeger afstappen
    Ga je met de tram, bus of metro naar je werk? Stap dan een halte vroeger af en leg het laatste stukje te voet af.
  • Lunchwandelen
    Spreek met enkele collega’s af om tijdens je middagpauze een korte wandeling te maken. Je snuift de frisse lucht op, het kost je niks en het is niet blessuregevoelig. 
  • Fitnessen op het werk
    Sommige bedrijven beschikken over een fitnessruimte die je aansluitend op je werktijd kunt gebruiken. Andere sluiten een collectief lidmaatschap/abonnement af bij een fitnesscentrum in de buurt. Hierdoor kun je als werknemer tegen een verlaagd tarief genieten van het beweegaanbod.

Kleinere initiatieven

Zeggen deze initiatieven je niets? Dan zijn er vast en zeker nog andere kleinere acties die je zelf kunt ondernemen.

  • Neem zoveel mogelijk de trap in plaats van de lift.
  • Plaats indien mogelijk de koffiezet, de postbakjes of andere benodigdheden wat verder weg, zodat je verplicht bent om je benen even te strekken.
  • Verplicht je zelf om minstens een keer per uur even recht te staan en te bewegen. Dit vermindert de kans op rugklachten.
  • Spreek af met collega's en motiveer elkaar. Je leert elkaar beter kennen, je houdt beweegactiviteiten langer vol en het bevordert de werksfeer.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen