Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM
      • Home
      • Mijn rechten als patiënt

      Recht om een klacht in te dienen bij een ombudsdienst

      Werden een of meerdere van je patiëntenrechten niet gerespecteerd? Je hebt het recht om een klacht in te dienen bij een ombudsdienst.

      Waar dien je een klacht in?
      Wat doet een ombudsdienst?
      Veelgestelde vragen

      Een klacht vermijden

      Een klacht indienen hoeft niet de eerste stap te zijn, dat kan je in onderstaande stappen lezen. Het is belangrijk om te proberen klachten zoveel mogelijk te vermijden.

      Informeer je over je rechten als patiënt

      Als patiënt heb je rechten, bijvoorbeeld recht op pijnbehandeling of recht op kwaliteitsvolle dienstverlening. In totaal zijn er 9 patiëntenrechten.

      Praat met je zorgverlener

      Werd een van je rechten niet gerespecteerd? Bespreek dit dan eerst met de zorgverlener. Zo kan je samen tot een oplossing te komen zonder dat je een klacht hoeft in te dienen. 

      Tip: schrijf al je vragen op voor je een gesprek hebt met de zorgverlener.

      Schakel een ombudsdienst in

      Kom je samen met je zorgverlener niet tot een oplossing? Spreek dan een ombudsdienst aan. 

      Als je een klacht indient, kan je je laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Je kan die klacht zowel schriftelijk als mondeling doen bij de ombudsdienst. Kan je als patiënt zelf je wil niet uiten? Dan kan je vertegenwoordiger in jouw plaats een klacht indienen.

      Patiëntenrechten zijn meer dan theorie
      Jo, Bart en Linda getuigen

      Waar dien je een klacht in?

      • Heb je een klacht over een zorgverlener van een ziekenhuis?
      • Heb je een klacht over een zorgverlener van een psychiatrisch ziekenhuis, een initiatief van beschut wonen of een psychiatrisch verzorgingstehuis?
      • Heb je een klacht over een zorgverlener uit de ambulante sector? (bijvoorbeeld huisarts, specialist in privépraktijk, tandarts, arts in een rusthuis ...)
      Heb je een klacht over een zorgverlener van een ziekenhuis?

      Neem dan contact op met de ombudsdienst van dat ziekenhuis. Elk ziekenhuis moet een ombudsdienst hebben. Op de website van het ziekenhuis en in hun onthaalbrochure vind je de naam van de ombudspersoon van het ziekenhuis en de uren waarop je bij die persoon terecht kan.

      Heb je een klacht over een zorgverlener van een psychiatrisch ziekenhuis, een initiatief van beschut wonen of een psychiatrisch verzorgingstehuis?

      Neem dan contact op met de ombudspersoon van het overlegplatform geestelijke gezondheidszorg.

      Heb je een klacht over een zorgverlener uit de ambulante sector? (bijvoorbeeld huisarts, specialist in privépraktijk, tandarts, arts in een rusthuis ...)

      Het gaat dus om een zorgverlener buiten een ziekenhuis. 

      Neem dan contact op met de federale ombudsdienst Rechten van de patiënt.

      Wat doet een ombudsdienst?

      De ombudsdienst luistert naar jouw klacht, bemiddelt tussen de betrokken partijen en zoekt naar een oplossing. Als er geen oplossing komt, verwijst de ombudspersoon je naar andere mogelijkheden om het conflict af te handelen. Je kan bijvoorbeeld contact opnemen met je ziekenfonds, het Fonds voor de medische ongevallen, de Federale commissie voor toezicht op de praktijkvoering in de gezondheidszorg, de Orde der artsen, een advocaat, de juridische eerstelijnsbijstand, de inspectiediensten van de gemeenschappen en de gewesten.

      Let op. Er is een belangrijk verschil tussen klachtenbemiddeling, wat een ombudsdienst doet, en klachtenbehandeling. Een ombudsdienst wil met klachtenbemiddeling de betrokken partijen met elkaar verzoenen. Met klachtenbehandeling wil je als patiënt dat er een uitspraak gedaan wordt: heeft de zorgverlener al dan niet patiëntenrechten geschonden? 

      Maud vraagt haar zorgverleners meerdere keren om haar patiëntendossier te kunnen inkijken. Ze krijgt wel enkele verslagen te zien, maar niet haar volledige dossier. Maud stapt daarom naar een ombudsdienst, zodat die kan bemiddelen.
      • Chat met ons
      • Bel ons
      • Mail ons
      • CM in je buurt
      • Over CM
        • CM-bijdrage
        • Statuten
        • Wie zijn we?
        • Geschiedenis
        • Structuur
      • Contacteer CM
        • Contacteer ons
        • Klacht CM-dienstverlening
        • Meldpunt fraude gezondheidszorg
        • Werken bij CM
      • Actueel
        • Jaarverslagen
        • Nuttige sites
        • Onderzoeken
        • Pers
        • Memoranda
      • Mijn CM
        • Aanmelden
        • Je EZVK altijd op zak
        • Veel gestelde vragen
        • Gepersonaliseerde informatie

      CM Gezondheidsfonds 2025©

      • Gebruikersvoorwaarden
      • Cookiebeleid
      • Privacy
      • Statuten
      • Onderworpen aan de controle van de CDZ