HomeActueelJaarverslagen

Jaarverslag 2020 CM Vlaanderen

1. Verder bouwen aan CM Gezondheidsfonds

Onze favoriete activiteiten het voorbije jaar? Wandelen, boeken lezen en bananenbrood bakken.

Sportclubs bleven gesloten maar wie 1 vierkante meter ruimte in de living kon vrijmaken, kon deelnemen aan de 12 online work-outs via Zoom met Hans van Alphen. Net te laat om in te schrijven? Niet moeilijk, de gelijkenis met de tickets voor Tomorrowland was treffend. De live-sessies waren binnen de 2 dagen volzet. 2.482 deelnemers zetten hun sportiefste beentje voor. En het beste van al? Meer dan 80 % van de deelnemers ervaarde een positief effect op de conditie door deze work-outs.

Na het opzij schuiven van de zetel, was ook het onderuit schuiven in je zetel met een goed boek een topactiviteit. Zocht je dat in de top tien van non-fictie bij de Standaard Boekhandel, dan viel je oog op het boek 'Jouw Gezondheid'. Een zittend gat gekregen van het thuiswerk of flink gezweet tijdens de online work-outs? Je vindt in het boek een handige A-tot-Z van veelvoorkomende klachten van ‘aambeien’ tot ‘zweten’.

Wie in de zoektocht naar een gezond en gelukkig leven liever niet met de doe-het-zelf-gids aan de slag ging, kon een beroep doen op de CM-gezondheidsconsulent. In 2020 werd dit nieuwe CM-voordeel gelanceerd: 5 CM-gezondheidsconsulenten (1 in elke provincie), goed voor 864 gesprekken met leden. Een mooie opkomst met een even mooie evaluatie: 95 % was zeer tevreden of tevreden.

2. Corona of geen corona, altijd dienstverlening

Met de start van de lockdown gingen ook de CM-kantoren op slot. Leden helpen gebeurde vanaf dan op afstand: via de site, per mail, telefonisch of via beeldbellen. Kantoren gingen even snel weer open op afspraak dan weer dicht. Een digitaal kantoor was nog nooit zo belangrijk: eind december werd de Mijn CM-app gelanceerd in de stores. Zo heb je jouw CM-kantoor altijd op zak en is everybody appy. En wat met de geannuleerde cursussen, lezingen en workshops? Er werden 122 webinars georganiseerd waarvoor 16.000 mensen zich inschreven. Verbonden blijven vanuit je kot? Check!

CM droeg ook flink haar steentje bij in de strijd tegen COVID-19. Heel wat CM-medewerkers werden gevormd in het kader van het contactonderzoek. Door een goede taakverdeling binnen het samenwerkingsverband met callcenters, de groep van alle mutualiteiten, Mutas en KPMG slaagden we erin de contacttracing overeind te houden tijdens de tweede golf.

Over vaccins, niet alleen dat tegen COVID-19, doen nog heel wat misverstanden de ronde. Om te voorkomen dat mensen hun vertrouwen in de vaccinatieveiligheid verliezen, startte CM een grote informatie- en sensibiliseringscampagne op met onder andere radiospots, een gloednieuwe campagnepagina, een dossier in de ledenbladen ... Door je te laten vaccineren doe je niet alleen jezelf een cadeau, maar ook alle mensen rondom jou. Ook de minder positieve commentaren, gezien de gevoelige thematiek, kregen we er als cadeautje bovenop.

3. Waar een vrijwilliger is, is een weg

Wist je dat kabouters echt bestaan? Tijdens de Week van de Vrijwilligers dook in regio Zuid-West-Vlaanderen een heel leger groene kabouters op, om vrijwilligers een hart onder de riem te steken en het vrijwilligerswerk in de kijker te zetten. Waarom? Vrijwilligers zijn zoals kabouters: ze verrichten veel werk achter de schermen maar komen te weinig in beeld. De kabouter-campagne werd afgetrapt tijdens de voetbalmatch KV Kortrijk en SV Zulte Waregem. In het voetbal wordt namelijk vaak gerekend op de vrijwilligers: van voetbaltruitjes wassen tot de kantine open houden … Dit idee werd overgenomen voor de nationale campagne van de Week van de Vrijwilliger in 2021.

Vele vrijwillige helden maken een groot verschil. CM haalt de vrijwilligers van achter de schermen en zet vrijwillig engagement centraal. In december vond een eerste succesvolle (digitale) editie van het CM Welzijnsforum plaats met een kleine duizend online deelnemers. Het wordt een jaarlijks evenement waarbij alle mensen die zich engageerden voor de missie van CM samenkomen om terug te kijken naar de realisaties van het voorbije jaar en plannen te smeden voor de toekomst.

4. Redactie om over naar huis te schrijven

De erudiete Leef-redactie committeerde zich met affiniteit aan fiduciaire en geëquilibreerde empathische interviews. Duidelijk? Zo’n draken van zinnen werden door het Heerlijk Helder-team met de grond gelijk gemaakt. Een team van 6 copywriters en redacteurs transformeerde teksten met taelfoudten en archaïsch taalgebruik naar duidelijke communicatie voor de leden in CM-huisstijl. Heerlijk Helder nam in 2020 zo’n 200 teksten onder de loep.

Over loepen gesproken. Het item over de tegemoetkoming bij brillen stond in de CM-nieuwsbrief van februari en leverde 209.792 kliks op. Dat kan tellen als bril-jant record.

Kortom, de redactie schreef mooie artikels voor Leef en schreef ook geschiedenis: Leef sleepte de publieksprijs van de Kortom-communicatie-awards (vereniging voor overheids- en social profitcommunicatie) in de wacht.

5. Van de wieg tot aan de studententijd

In 2020 onderging Kind en Preventie een gedaantewisseling. Waarom? Om de vzw nieuw leven in te blazen en de verwarring tussen de benaming Kind en Gezin en Kind en Preventie weg te nemen. Met trots kondigde CM de (ver)nieuw(d)e telg in de familie aan: Wiegwijs.

De tijd vliegt en ook deze kleine spruiten worden groot en slaan hun vleugels uit. Kinderen en jongeren verlaten graag het nest voor een fijne vakantie met Kazou. Door corona werden heel wat vakanties en cursussen geannuleerd maar Kazou creëerde extra vakantieplaatsen in het binnenland. Zo konden 24.224 kinderen en jongeren een fantastische vakantie beleven. Dankzij de nodige voorzorgsmaatregelen moest Kazou geen enkele vakantie voortijdig stopzetten.

Naast leuke vakanties biedt CM ook doorheen het schooljaar ondersteuning. Studerende jongeren konden tijdens de blokperiode terecht bij Teleblok voor een luisterend oor via chat. Tijdens de (b)lockdown werd de chat 37 dagen extra geopend, bemand door onze vrijwilligers en vrijwillige studenten sociaal werk. En wat met die knaldrang van studenten? Eén online adres: de ‘In uw kot-fuif’ met de beste beats en dikke schijven van Patje Krimson.