Op 1 april verandert de vergoeding voor stomamateriaal. Er wordt afgestapt van het huidige systeem met een maximumaantal af te leveren stuks per product.
In het nieuwe systeem krijg je een virtuele portefeuille. Dit is een budget om materiaal te bestellen. Zo krijg je meer keuzevrijheid en kun je je producten beter afstemmen op je specifieke situatie.
Bovendien hoef je vanaf 1 april zelf niet te betalen voor het materiaal dat je met je budget bestelt. De afrekening zal immers rechtstreeks gebeuren tussen de bandagist en het ziekenfonds.
Je krijgt een virtuele portefeuille toegekend. Dit is het budget waarmee je stomamateriaal kunt verkrijgen. Je arts bepaalt je budgetprofiel op basis van jouw situatie en noden. Het budget kan dus verschillen van patiënt tot patiënt.
De eerste drie maanden na de eerste levering van het materiaal, loopt een leerfase en is het budget iets hoger. Vanaf de vierde maand start de opvolgfase.
Je portefeuille is drie maanden geldig en wordt aan het begin van elk trimester opnieuw aangevuld. Uiteraard hoef je dit bedrag niet op te gebruiken. Maar je kunt het overgebleven bedrag niet overdragen naar een volgende periode.
In enkele situaties kan je budget op doktersvoorschrift worden aangepast.
Het ziekenfonds opent een virtuele portefeuille als volgende vier voorwaarden zijn vervuld.
De bandagist zal het materiaal bij jou afleveren en een getuigschrift van aflevering opmaken. De bandagist stuurt ook alle nodige documenten naar je ziekenfonds, dat de betaling rechtstreeks met de bandagist verrekent.
Je ontvangt materiaal voor maximaal drie maanden. Maar je hebt niet om de drie maanden een voorschrift nodig.