HomeGezond levenLeefgewoontenMinder zitten

Hoe minder zitten en meer bewegen?


Om voldoende te bewegen hoef je echt geen atleet te zijn of intensief te sporten. 

Verander beetje bij beetje: sta af en toe recht van je bureau of stoel en stap even rond. Elke vooruitgang telt!

  • Creëer een gezonde mix
    Sta, zit en beweeg in je dagelijkse leven. Wissel af tussen activiteiten met lichte, matige of hoge intensiteit (zie bewegingsdriehoek).
  • Verander ongezonde gewoontes geleidelijk
    Sta wat vaker recht op het werk, bijvoorbeeld om water te halen. Parkeer je auto iets verder en ga dan te voet. Doe rekoefeningen tijdens de reclameblokken op tv. Hou een staande koffiepauze. 
  • Laat je verleiden om wekelijks een intensieve activiteit te ondernemen
  • Hou jezelf gemotiveerd
    Gun jezelf bijvoorbeeld een gezonde beloning zoals je favoriete drankje of een terrasje met vrienden. Herinner jezelf aan je beloning met een post-it in je agenda.
  • Beweeg met plezier
    Kies activiteiten waar je plezier aan beleeft. Loop je niet graag alleen, zoek dan een groepje om samen te lopen. 
  • Pas je omgeving aan, zodat je gemakkelijker rechtstaat
    Zet een statafel in de buurt van je bureau, zodat je afwisselend kan staan en zitten om te werken. Of leg de afstandsbediening van de tv wat verder, zodat je moet rechtstaan om ze te pakken.
  • Maak je plannen zo concreet mogelijk
    Wat ga je doen? Waar, wanneer en met wie? bv. op zaterdag- en zondagavond kijk ik 10 minuten minder naar tv met mijn lief en trekken we in plaats daarvan naar het parkje om de hoek.
  • Beweeg niet uitsluitend in je vrije tijd
    Bekijk de tips om meer te bewegen op het werk, thuis, onderweg, op vakantie of in je vrije tijd.

Ga ook naar