Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM
      • Home
      • Diensten en voordelen

      Een geslaagde consultatie in 10 stappen

      Ga je naar je huisarts of een andere zorgverlener (bv. specialist, tandarts, kinesist)?

      Zoek een zorgverlener in je buurt

      Deze tien stappen helpen je op weg naar een geslaagde consultatie.

      Bereid je voor

      Wil je niet voor verrassingen staan over het tarief? Zoek dan vooraf op of je zorgverlener geconventioneerd is. Een geconventioneerde zorgverlener respecteert de vastgelegde tarieven.

      Bereid je consultatie goed voor: schrijf op wat je wilt bespreken, welke symptomen je hebt en sinds wanneer, welke medicatie je neemt … Lijst je vragen op, samen met de informatie die je zelf al vond.

      Neem een vertrouwenspersoon mee

      Voor veel patiënten is een vertrouwenspersoon een grote steun, zeker als je tijdens de consultatie een slechte diagnose zou horen. Vaak is het ook voor je zorgverlener een meerwaarde als er iemand bij het gesprek aanwezig is die emotioneel wat meer afstand kan nemen.

      Kom tot rust

      Ga op tijd indien je een afspraak hebt. Neem steeds je identiteitskaart mee. Probeer in de wachtzaal tot rust te komen met een magazine, een folder of luister naar muziek. Heb vertrouwen in je zorgverlener, die het beste met je voorheeft.  

      Vertel en luister

      Vertel je zorgverlener waarom je gekomen bent. Vertel wat jouw symptomen zijn en welke vragen je hebt. Luister ook aandachtig naar wat je zorgverlener zegt. Neem gerust notities als je dit nuttig vindt.

      Vraag uitleg

      Vraag extra uitleg over wat voor jou nog onduidelijk is. Durf bijvoorbeeld te vragen wat je gezondheidsprobleem inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn van mogelijke behandelingen, waarop je moet letten (bv. levensstijl of medicatie) en of er andere behandelingen mogelijk zijn. 

      Vraag ook gerust waarom bijkomende onderzoeken nodig zijn en wat de oorzaak is van je gezondheidsprobleem.

      Toets af

      Heb je de informatie goed begrepen? Herhaal met je eigen woorden wat je zorgverlener vertelde en vraag of dit correct is. Vraag om de uitleg te herhalen die je niet begreep.

      Je mag steeds vragen aan je zorgverlener om de informatie die je mondeling kreeg, bijvoorbeeld over de diagnose of behandeling, op papier te zetten.

      Bespreek het prijskaartje

      Heb je vragen over de kostprijs van je behandeling? Bespreek dit dan gerust met je zorgverlener. Informeer ook naar behandelingsalternatieven en de kostprijs ervan. Bij doorverwijzing kun je vragen naar een geconventioneerde zorgverlener.

      Stel de laatste vragen

      Vraag je zorgverlener naar betrouwbare bronnen voor informatie (bv. websites) indien je thuis bijkomende informatie wilt opzoeken. Informeer bij je zorgverlener hoe je hem het best kunt bereiken wanneer er bij thuiskomst nog vragen bij je opkomen.

      Ontvang een betalingsbewijs

      Ontvang van je zorgverlener een betalingsbewijs met het bedrag dat je cash of met je bankkaart betaalde. Als je achteraf betaalt via overschrijving, moet je zorgverlener geen ontvangstbewijs geven.

      Je hebt op ieder moment het recht om meer uitleg te vragen aan je zorgverlener over de kostprijs van de behandeling, het onderzoek of de consultatie. Hij kan je zeggen waarvoor je betaalt en welk bedrag je terugkrijgt van CM.

      Volg het advies op

      Volg de aanbevelingen van je zorgverlener op.

      • Chat met ons
      • Bel ons
      • Mail ons
      • CM in je buurt
      • Over CM
        • CM-bijdrage
        • Statuten
        • Wie zijn we?
        • Geschiedenis
        • Structuur
      • Contacteer CM
        • Contacteer ons
        • Klacht CM-dienstverlening
        • Meldpunt fraude gezondheidszorg
        • Luisterpunt grensoverschrijdend gedrag
        • Werken bij CM
      • Actueel
        • Jaarverslagen
        • Nuttige sites
        • Onderzoeken
        • Pers
        • Memoranda
      • Mijn CM
        • Aanmelden
        • Je EZVK altijd op zak
        • Veel gestelde vragen
        • Gepersonaliseerde informatie

      CM Gezondheidsfonds 2025©

      • Gebruikersvoorwaarden
      • Cookiebeleid
      • Privacy
      • Statuten
      • Onderworpen aan de controle van de CDZ