Het eerste contact is een kennismakingsgesprek van zo’n 15 minuten en geen intakegesprek. Het kennismakingsgesprek is bedoeld om de gebruiker te introduceren tot de inhoud van de aangeboden psychologische hulpverlening en om kennis te maken met de professional en zijn/haar werkwijze. Dit wil zeggen dat er nog geen formele intake, therapie of dus zorg plaatsvindt. De gebruiker vangt het gesprek alleszins aan zonder enige verplichting om daadwerkelijk verdere (betalende) therapie te volgen.

Het doel van het eerste gesprek is om de drempel voor de gebruikers te verlagen zodat ze zeer eenvoudig via de digitale weg geïnformeerd kunnen worden over wat een verdere psychologische hulpverlening kan inhouden.

Wanneer een lid akkoord gaat om zijn gegevens van de sessie door te geven aan CM, ontvangt het lid automatisch de terugbetaling van deze sessie en hoeft men hiervoor niets meer te doen.

 BloomUp bezorgt op regelmatige tijdstippen deze gegevens op een beveiligde manier aan CM, die instaat voor de verwerking van de terugbetaling.

Ja. Online sessies komen in aanmerking voor een terugbetaling wanneer deze plaatsvinden via een beveiligd online communicatiekanaal dat de minimale voorwaarden en gebruiksregels voor veilige communicatie waarborgt, zoals vermeld op het eHealth-platform.

De terugbetaling van een sessie op BloomUp gebeurt automatisch voor CM-leden. Voor online sessies die niet via BloomUp verlopen kan een lid een terugbetaling aanvragen met het aanvraagformulier waarop je als zorgverstrekker aanduidt dat het om een online sessie ging. 

Momenteel kunnen klinisch orthopedagogen dit nog niet. Maar als je als klinisch orthopedagoog ook voldoet aan de FOD-erkenningsvoorwaarden van een beoefenaar van psychotherapie, kan je je wel registreren als psychotherapeut.