HomeSelfserviceMijn CM

Veelgestelde vragen over 'Mijn CM' en de website

Hoe krijg ik toegang tot mijn persoonlijke en vertrouwelijke informatie?

Om toegang te krijgen tot je persoonlijke en vertrouwelijke informatie moet je eerst een basisprofiel aanmaken en daarna eenmalig de koppeling maken met je eID (elektronische identiteitskaart). Let op, de gebruikersnaam en wachtwoord die je eventueel had op de vorige CM-website werken hier niet meer. Een nieuw profiel aanmaken is nodig.

>>Top

Hoe maak je een profiel aan op 'Mijn CM'? Hoe maak je een beveiligd profiel aan op 'Mijn CM'?

  • Stap 1 : Surf naar www.cm.be/registreren en vul de nodige gegevens in. Je bent nu geregistreerd en hebt een profiel, maar dat is nog geen beveiligd profiel.
  • Stap 2 (enkel mogelijk na uitvoeren stap 1): Na registratie kom je terecht in je persoonlijke digitale CM-omgeving. Hier klik je op 'Koppel eenmalig met eID'. Vooraleer het proces te kunnen starten, is het nodig je e-mailadres te verifiëren. Hiertoe krijg je een e-mail met bevestigingslink. Eens daarop geklikt, kan je het proces doorlopen om je eID te koppelen. Is dat gebeurd, heb je een beveiligd profiel met toegang tot je persoonlijke gegevens en dossier. 
>>Top

Aanmelden lukt niet

Om aan te melden, moet je altijd eerst geregistreerd zijn. Dit doe je via www.cm.be/registreren. Als je niet geregistreerd bent, zal de site je e-mailadres niet herkennen en kun je niet aanmelden. Je krijgt de melding “ongeldig e-mailadres of wachtwoord”.

Eens geregistreerd, kan je je aanmelden op www.cm.be/selfservice/mijn-cm. Heb je een gebruikersnaam en paswoord waarmee je vroeger op 'Mijn dossier' kon inloggen? Ook dan zul je eerst opnieuw moeten registreren.

>>Top

Registreren lukt niet

Registreren doe je via www.cm.be/registreren. Hiervoor geef je de volgende gegevens in:  naam en voornaam, e-mailadres, CM-ziekenfonds en twee keer je zelf gekozen wachtwoord.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de registratie niet lukt: 

  1. Het wachtwoord voldoet niet aan de criteria.
    Je wachtwoord is geldig van zodra het balkje onder het wachtwoordveld groen kleurt. Tijdens het invoeren van je wachtwoord krijg je tips om je wachtwoord indien nodig extra te beveiligen.
  2. Het e-mailadres dat je gebruikt voor registratie, werd al een keer geregistreerd.
    Je kunt slechts één keer registreren met hetzelfde e-mailadres. Je krijgt in dat geval de volgende foutmelding: 'Er is een fout opgetreden. Mogelijk heb je al een profiel met dit e-mailadres. Kies voor 'aanmelden' en vraag een nieuw wachtwoord indien nodig.'
    In dat geval surf je dus naar www.cm.be/selfservice/mijn-cm en vraag je een nieuw wachtwoord aan. (Zie ook verder bij de vraag 'Ik weet mijn wachtwoord niet meer'.)
  3. Voor de andere problemen rond velden, komt er steeds een specifieke foutmelding , bijvoorbeeld: 
    • Vul een geldig e-mailadres in. 
    • De ingegeven wachtwoorden komen niet overeen.
    • Niet alle velden zijn ingevuld.
>>Top

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.

Surf naar www.cm.be/selfservice/mijn-cm en klik op ‘Wachtwoord vergeten’ of surf rechtstreeks naar www.cm.be/wachtwoord-vergeten . Geef je e-mailadres in. Je krijgt meteen nadien een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. 

  • Let wel, deze link heeft om veiligheidsredenen maar een beperkte levensduur. Het is dus aan te raden om de wachtwoordwijziging meteen in orde te maken na ontvangst van de e-mail.
  • Ontvang je deze e-mail niet? Kijk dan eens of het in jouw spam- of reclamefolder is terechtgekomen. Heb je ook daar niets ontvangen? Dan ben je wellicht nog niet geregistreerd.
>>Top

Hoe koppel ik mijn eID (elektronische identiteitskaart) aan mijn profiel?

Van zodra je een profiel hebt aangemaakt kun je er op www.cm.be/mijn-cm voor kiezen om eenmalig je eID te koppelen aan je profiel. Op die manier word je een ‘beveiligd gebruiker’ en krijg je toegang tot je persoonlijke en vertrouwelijke informatie, zoals bijvoorbeeld je terugbetalingen.

Na klikken op de knop 'Koppel eenmalig met je eID' word je eerst gevraagd om je e-mailadres te bevestigen. Daartoe ontvang je een e-mail met bevestigingslink. Vind je die niet in je inbox? Kijk dan zeker ook eens of hij niet bij je spam terechtkwam. Eens je e-mail bevestigd, kun je de koppeling met eID opstarten. Na klikken op 'Koppel eenmalig met je eID' word je doorverwezen naar het externe overheidsplatform CSAM. Hier kun je de koppeling met je eID maken via je eID en cardreader of via de mobiele app itsme. Daarna kom je automatisch terug in jouw persoonlijke Mijn CM-omgeving.

>>Top

Waarom is de koppeling met eID belangrijk?

Van zodra je eID gekoppeld is met je profiel zullen je gegevens automatisch ingevuld worden in formulieren over de hele CM-site. Zo zal bijvoorbeeld het aanvragen van gele klevers makkelijker worden.

Bovendien heb je toegang tot extra functionaliteiten :
  • Terugbetalingen raadplegen
  • Afspraak maken en afspraken beheren
  • Ziekte-uitkeringen raadplegen
  • Afspraken arbeidsongeschiktheid beheren
  • Overzicht bijdragen bekijken
>>Top

Het lukt niet om de koppeling te maken met mijn eID.

  • Wis de ‘cookies’ van je internetbrowser, herstart je pc en probeer opnieuw de koppeling te maken met je eID.
  • Blijf je problemen ondervinden? Maak dan een afspraak in je plaatselijk CM-kantoor of neem contact op met ons contactcenter. Onze medewerkers helpen je graag verder om de upgrade samen uit te voeren.
>>Top

Kan ik nog aanmelden met een token?

Ja, het is mogelijk aan te melden via een token van de Belgische overheid.

>>Top

Kan ik van mijn basisprofiel een beveiligd profiel maken via mijn smartphone of tablet?

Ja, hiervoor kun je gebruikmaken van de mobiele app itsme.

>>Top

Kan ik van mijn basisprofiel een beveiligd profiel maken zonder kaartlezer?

Ja, dat kan op twee manieren:

  • Als je de mobiele app itsme al in gebruik hebt, kun je daarmee eenvoudig koppelen met je eID-gegevens.
  • ALs je al een token van de Belgische overheid in gebruik hebt, kun je daarmee de eenmalige koppeling in orde brengen.
>>Top

Kan ik meerdere gezinsleden koppelen aan één e-mailadres?

Het is op dit moment niet mogelijk om twee verschillende profielen aan hetzelfde e-mailadres te koppelen. De enige manier om momenteel toegang te krijgen tot deze profielen, is door een ander e-mailadres te gebruiken.

>>Top

Kan ik een gezinsprofiel maken?

Nee. Wegens privacy-redenen kan je geen gezinsprofiel aanmaken. Voor elk profiel is een apart e-mailadres nodig. Je kan wel vanuit je eigen profiel gele klevers en Europese ziekteverzekeringskaarten aanvragen voor het hele gezin (je kinderen en je partner). 

Wil je terugbetalingen bekijken? Dan kun je enkel de terugbetalingen van jezelf en je minderjarige kinderen ten laste bekijken. Andere personen, zoals je partner, moeten een eigen ‘Mijn CM’-profiel aanmaken om hun terugbetalingen te kunnen bekijken.

>>Top

 

Kan ik de vertrouwelijke informatie van iemand anders raadplegen?

Omwille van de privacy kun je enkel de informatie van jezelf en je personen ten laste jonger dan achttien jaar openen. Is een kind ingeschreven bij je partner, dan kunnen de gegevens van je kind worden geraadpleegd via het profiel van je partner. Ook bij co-ouderschap kan enkel de ouder bij wie het kind voor de ziekteverzekering als persoon ten laste is ingeschreven de informatie raadplegen. Gegevens van kinderen ouder dan achttien jaar kun je dus niet consulteren, ook al zijn ze als persoon ten laste ingeschreven. Zij kunnen zelf hun informatie raadplegen na registratie met hun eID.

Kinderen jonger dan twaalf jaar hebben geen identiteitskaart. Hun gegevens kunnen worden geraadpleegd via:
  • de persoon bij wie ze ten laste staan;
  • een ouder, indien het kind in eigen naam aangesloten is bij het ziekenfonds.

Als een andere persoon jou zijn/haar identiteitskaart en pincode bezorgt, kun je voor deze persoon zelf een 'Mijn CM'-profiel aanmaken (indien deze persoon jou daarvoor de toestemming geeft natuurlijk).
Je kunt op dit moment geen twee verschillende eID’s koppelen aan éénzelfde 'Mijn CM'-profiel. 

>>Top

Kan iemand die niet de Belgische nationaliteit heeft (en dus geen eID bezit) toegang krijgen tot zijn/haar persoonlijke informatie?

Nee. Voorlopig kun je enkel aanmelden met een Belgische eID. We onderzoeken momenteel een oplossing voor mensen zonder eID. 

>>Top

Mijn e-mailadres is gewijzigd. Hoe pas ik dat aan in 'Mijn CM'?

Je e-mailadres wordt op twee niveaus gebruikt in 'Mijn CM' . Ten eerste als gebruikersnaam van je profiel op de CM-website, en ten tweede als het e-mailadres dat voor jou geregistreerd is bij je contactgegevens in je dossier. Het eerste wordt enkel gebruikt om aan te melden en om de e-mail 'wachtwoord vergeten' naar op te sturen. Het tweede is het e-mailadres dat gebruikt wordt voor alle andere e-mailcommunicatie van CM.

De twee staan los van elkaar en in principe kunnen dit twee verschillende e-mailadressen zijn. Beide e-mailadressen kun je wijzigen in 'Mijn CM' .
  1. Het e-mailadres dat je gebruikt als gebruikersnaam voor 'Mijn CM' wijzigen
    • Klik rechtsboven op 'Mijn CM' en ga naar 'Mijn portaal'.
    • In het blok 'Aanmeldgegevens' vind je het e-mailadres en het wachtwoord waarmee je aanmeldt op 'Mijn CM'.
    • Klik op het potloodje naast het e-mailadres om het te wijzigen. Sla op door op het groene knopje te klikken dat verschijnt als je het e-mailadres aan het bewerken bent.
  2. Het e-mailadres voor communicatie van CM wijzigen
    • Klik rechtsboven op 'Mijn CM' en ga naar 'Mijn portaal'.
    • In het blok 'CM-gegevens' vind je het e-mailadres dat bij CM gekend is in jouw dossier. Opgelet: je krijgt dit enkel te zien en je kunt het enkel aanpassen als je profiel gekoppeld is met je eID.
    • Klik op het potloodje naast het e-mailadres om het te wijzigen. Sla op door op het groene knopje te klikken dat verschijnt als je het e-mailadres aan het bewerken bent.  
>>Top

Ik kan geen contactformulier versturen. De pagina blokkeert als ik een regio wil aanduiden.

Dit komt meer dan waarschijnlijk omdat je met Internet Explorer werkt. De CM-website werkt niet correct in Internet Explorer. We raden aan de CM-website te openen in Google Chrome, Firefox of Safari.

>>Top

Hoe kan ik een overzicht van mijn terugbetalingen afdrukken?

  • Om een overzicht van je terugbetalingen af te drukken, surf je naar www.cm.be/terugbetalingen en log je in met e-mailadres en wachtwoord. Voor deze functionaliteit moet je wel een beveiligd profiel hebben (eenmalig de verbinding met eID gemaakt hebben).
  • Om een overzicht van een bepaalde periode af te drukken, kunt je het beste ‘Prestaties’ aanvinken, daarna een periode kiezen, je naam aanvinken en op ‘Zoeken’ klikken.
  • Daarna klik je op ‘Selecteer alles’ en de groene knop ‘Afdrukken’ zal oplichten. Als je daarop klikt, zal er een pdf-bestand openen met een overzicht van de geselecteerde terugbetalingen. Dit overzicht kun je afdrukken.
  • Afhankelijk van je browserinstellingen kan er gevraagd worden om pop-ups toe te staan op het moment dat je op 'afdrukken' hebt geklikt. Je moet dit effectief toestaan om het pdf-document te krijgen. Heb je dit geweigerd en wil je deze keuze aanpassen, dan kan dat in Google Chrome door in de adresbalk helemaal vooraan (vóór het adres) op het knopje met het slotje en de tekst 'veilig' te klikken. Bij 'pop-ups' kies je dan voor 'toestaan'.
>>Top