Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM
      • Home
      • Mijn rechten als patiënt

      Recht op een patiëntendossier

      Elke zorgverlener houdt een dossier over jou bij. Dat is belangrijk, want zo kan jij rekenen op goede zorg. In dat dossier staan alle gegevens die nodig zijn om jou correct te behandelen. Je mag altijd vragen om je dossier in te kijken, documenten toe te voegen aan je dossier of er een kopie van te krijgen.

      Recht om gegevens toe te voegen
      Recht op inzage en een kopie
      Wat bij overlijden?
      Hoelang wordt jouw dossier bewaard?
      toekomst: digitaal en gedeeld dossier

      Wat is een patiëntendossier?

      Elke zorgverlener moet een dossier aanleggen voor elke patiënt. Dat mag op papier of digitaal.
      Het dossier moet veilig bewaard worden en zorgvuldig worden bijgehouden.

      De Kwaliteitswet bepaalt wat minimaal in jouw dossier moet staan, zoals:

      • jouw persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, INSZ-nummer, adres, contactinfo);
      • gegevens van je huisarts en de betrokken zorgverleners;
      • de reden van jouw contact bij aanmelding (klachten en andere problemen);
      • jouw medische voorgeschiedenis en die van je familie;
      • resultaten van onderzoeken (zoals bloedonderzoek, scans of andere testen);
      • notities van overleg met jou, andere zorgverleners of derden;
      • attesten of verslagen die jij of anderen aanleveren;
      • je persoonlijke zorgdoelen en eventuele wilsverklaringen;
      • de diagnose van de zorgverlener;
      • een chronologisch overzicht van alle zorg die je kreeg, inclusief medicatie en doorverwijzingen;
      • de eventuele evolutie van je aandoening;
      • bij ziekenhuisopnmane, de dagelijkse evaluatienota's van je gezondheidstoestand;
      • info over de betrokkenheid van een vertrouwenspersoon;
      • situaties waarin informatie tijdelijk werd achtergehouden op advies van de zorgverlener.

      Recht om gegevens toe te voegen

      Je mag altijd zelf info laten toevoegen aan je dossier. Dit kan bijvoorbeeld gaan om:

      • jouw persoonlijke zorgdoelen, waarden en voorkeuren,
      • wilsverklaringen (positief of negatief),
      • documenten die jij belangrijk vindt, zoals medische attesten.

      Zo weten zorgverleners beter wat voor jou belangrijk is.

      Jean-Pierre vraagt zijn huisarts om zijn recente wilsverklaring aan zijn patiëntendossier toe te voegen. Zo weet elke zorgverlener wat zijn voorkeuren zijn voor toekomstige zorg.

      Patiëntenrechten: 'Van praten word je je beter'
      Jo, Bart en Linda getuigen

      Recht op inzage

      Je hebt recht om jouw dossier in te kijken. Je hoeft daar geen reden voor te geven.
      Je kan dit ook laten doen door een vertrouwenspersoon die jij kiest.

      • De zorgverlener moet jouw aanvraag binnen 15 kalenderdagen behandelen.
      • Je mag uitleg vragen over de inhoud om misverstanden te vermijden.
      • Informatie over derden in het dossier mag niet worden ingezien.

      Uitzondering: de zorgverlener mag tijdelijk inzage weigeren als hij denkt dat de info jouw gezondheid ernstig zou schaden. In dat geval kan je jouw dossier laten inkijken door een andere zorgverlener die jij kiest.

      Recht op een kopie

      • Je mag een kopie vragen van jouw dossier (schriftelijk of digitaal).
      • De zorgverlener moet jouw aanvraag binnen 30 kalenderdagen behandelen.
      • Je moet geen reden opgeven waarom je die opvraagt.
      • De eerste kopie is gratis.
      • Voor extra kopieën mag enkel een redelijke administratieve kost aangerekend worden.

      Uitzondering: als de zorgverlener vermoedt dat je onder druk staat om de info aan iemand anders te bezorgen, mag hij weigeren om een kopie te geven.

      Wat bij overlijden van de patiënt?

      De regels veranderen als je overlijdt. Ook hier geldt: in beide gevallen mag de zorgverlener een afschrift weigeren bij vermoeden van druk door derden.

      • Als de patiënt meerderjarig was
      • Als de patiënt minderjarig was
      Als de patiënt meerderjarig was
      • De partner of bloedverwanten tot en met de tweede graad (ouders, kinderen, broers en zussen) mogen het dossier enkel inkijken via een door hen gekozen zorgverlener.
      • Hun vraag moet gemotiveerd en duidelijk zijn.
      • Als de patiënt zich tijdens het leven hiertegen verzette, vervalt dit recht.
      Als de patiënt minderjarig was
      • De (pleeg)ouders, voogd of zelfgekozen vertegenwoordiger mogen het dossier inkijken en een kopie opvragen, zonder motivatie.
      • Ook grootouders, broers of zussen mogen een aanvraag doen, mits motivatie.
      • Als de patiënt zich tijdens het leven hiertegen verzette of als er vermoeden is van druk door derden, kan de zorgverlener inzage weigeren.

      Hoelang wordt jouw dossier bewaard?

      • Minimaal 30 jaar en maximaal 50 jaar vanaf je laatste zorgcontact.
      • Dit is wettelijk vastgelegd voor alle zorgverleners die onder de Kwaliteitswet vallen.
        Daaronder vallen bijvoorbeeld: huisartsen, specialisten, tandartsen, apothekers, verpleegkundigen, zorgkundigen, kinesisten, vroedvrouwen, psychologen en orthopedagogen.
      Meer over het patiëntendossier
      • Chat met ons
      • Bel ons
      • Mail ons
      • CM in je buurt
      • Over CM
        • CM-bijdrage
        • Statuten
        • Wie zijn we?
        • Geschiedenis
        • Structuur
      • Contacteer CM
        • Contacteer ons
        • Klacht CM-dienstverlening
        • Meldpunt fraude gezondheidszorg
        • Werken bij CM
      • Actueel
        • Jaarverslagen
        • Nuttige sites
        • Onderzoeken
        • Pers
        • Memoranda
      • Mijn CM
        • Aanmelden
        • Je EZVK altijd op zak
        • Veel gestelde vragen
        • Gepersonaliseerde informatie

      CM Gezondheidsfonds 2025©

      • Gebruikersvoorwaarden
      • Cookiebeleid
      • Privacy
      • Statuten
      • Onderworpen aan de controle van de CDZ