Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Pleegzorg
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM

      Zoekresultaten

        51 zoekresultaten

        Filters

        Topic

        • Wat te doen bij hospitalisatie en herstel 27
        • Ongeval 1
        • Geestelijke gezondheidszorg 13
        • (-) Kinesitherapeuten 34
        • (-) Wat te doen bij ziekte en ongeval 17
        • Diensten en voordelen 1
        • Zorgverleners 47
        • Lid worden 6
        • CM-verzekeringen 125
        • Tarieven en terugbetalingen 7
        • Ziekteverzekering 6
        • Zwangerschap, geboorte, adoptie en pleegzorg 34
        • Andere voordelen en kortingen 34
        • Wat te doen 50

        Type

        • Artikel
        • (-) FAQ

        Region

        Wis filters

        Waarom moet ik elk ongeval melden aan CM?

        FAQ
        Bij een ongeval met letsel en een mogelijke aansprakelijke derde moet je CM zo snel mogelijk informeren. Waarom? CM start dan een ‘subrogatie-actie’ waarbij we de medische kosten gemaakt door de CM van de aansprakelijke partij terugvorderen. Die kosten zijn vaak veel hoger dan je eigen persoonlijk aandeel. Waarom is dat belangrijk? Het beschermt onze sociale zekerheid tegen onnodige uitgaven, want de verantwoordelijke partij betaalt (en niet de sociale zekerheid, waar iedereen aan bijdraagt). Is er geen aansprakelijke derde? Dan dekt CM de kosten.
        Lees meer

        Wat als ik geneesmiddelen afhaal voor iemand anders?

        FAQ
        Je hoeft de eID van een ander niet mee te nemen. Het volstaat om een gele klever of een ander document voor te leggen waarop het rijksregisternummer van die persoon vermeld staat.
        Lees meer

        Moet ik de PIN-code van mijn eID kennen en invoeren bij de apotheker of het ziekenhuis?

        FAQ
        Nee, je rijksregisternummer kan worden gelezen zonder dat je de PIN-code moet invoeren.
        Lees meer

        Worden mijn ziekenfondsgegevens opgeslagen op mijn eID?

        FAQ
        Nee. Op je eID of andere identiteitsbewijzen worden geen ziekenfondsgegevens opgeslagen. Ze dienen enkel om je rijksregisternummer elektronisch te lezen.
        Lees meer

        Wat als ik mijn getuigschrift verlies?

        FAQ
        Met een duplicaat kan je toch nog de terugbetaling van CM ontvangen. Vraag aan je zorgverlener een duplicaat van het getuigschrift. Hierop moet duidelijk staan dat het een duplicaat is. Bezorg het duplicaat aan CM. Zij onderzoekt of de prestaties al werden terugbetaald en zorgt afhankelijk daarvan voor de terugbetaling op je bankrekening.
        Lees meer

        Wat gebeurt er als mijn getuigschrift onleesbaar is?

        FAQ
        Ook als je vindt dat je getuigschrift niet leesbaar is, dien je het in bij CM. Als CM het niet kan verwerken, stuurt ze een correctiedocument naar je arts. Van zodra we het ingevulde formulier ontvangen hebben, schrijft CM de terugbetaling over op je bankrekening.
        Lees meer

        Waarvoor kan je bij CM terecht na een ongeval?

        FAQ
        In afwachting van een definitieve en volledige vergoeding door de vergoedingsplichtige, staat CM in voor de (gedeeltelijke) terugbetaling van de medische kosten en een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid. De vergoedingsplichtige is verplicht om alle gevolgen van het ongeval te vergoeden. Daarom moet die ook de terugbetalingen van CM terugbetalen als het gaat over de kosten door het ongeval. Het is belangrijk dat je je voor de ondertekening van een definitieve regeling goed informeert bij je advocaat, rechtsbijstandverzekeraar of CM. Zo vermijd je dat je onvoldoende wordt vergoed voor de gevolgen van het ongeval of dat je achteraf zelf nog kosten moet dragen. Omdat je voor dezelfde schade geen dubbele vergoeding mag krijgen, zal CM haar terugbetalingen aanpassen aan het bedrag dat je hebt gekregen. Voorbeeld: oordeelt de medische expertise dat je - ook in de toekomst - recht hebt op drie kinebeurten per week? Dan moet de tegenpartij je die volledig terugbetalen. Voor die kinebeurten
        Lees meer

        Hoe factureer ik de intake op basis van de reglementering vanaf 01-06-2021?

        FAQ
        Op 01-06-2021 ging er een nieuwe regelgeving in voege met daarbij de schrapping van de pseudocode van de dossieropstart. Deze is vervangen door een nomenclatuurcode voor de intake van de patiënt. Dossieropstart/intake kan slechts 1 maal per kalenderjaar terugbetaald worden los van het aantal pathologische situaties dat kalenderjaar. Dossieropstart/intake kan enkel geattesteerd worden bij de eerste zitting van een behandeling (dit hoeft dus niet noodzakelijk de eerste zitting van het kalenderjaar te zijn). Voorbeeld: dossieropstart 639855 in combinatie met zitting 560011 (en eventueel toeslag 562671) stemt overeen met prestatiecodes 567033 (intake) en 567011 (zitting) in de nieuwe nomenclatuur. Aangezien prestatiecode 560011 in de nieuwe nomenclatuur verbonden is aan de 10e t.e.m. 18e zitting van een behandeling, kan de intake 567033 enkel in combinatie met prestatiecode 567011 (1e t.e.m. 9e zitting) geattesteerd worden.
        Lees meer

        Hoe factureer ik courante en F-acute aandoeningen op basis van de reglementering vanaf 01-06-2021?

        FAQ
        Op 01-06-2021 ging er een nieuwe regelgeving in voege met daarbij de integratie van de toeslagen courante en F-acute aandoeningen in de nomenclatuur. De toeslagen bij de eerste 9 (courant) of 20 (F-acuut) zittingen werden afgeschaft. Het bedrag van deze toeslagen is geïntegreerd in de zittingen. Het is niet meer mogelijk om de verhoogde honoraria bij de eerste zittingen niet te attesteren. Er is dus een onderscheid qua nomenclatuurnummer en qua bedrag voor: Courante zittingen: aparte codes voor de eerste 9 zittingen van een behandeling; aparte codes voor de 10e t.e.m. 18e zitting van een behandeling. Zittingen F-acuut: aparte codes voor de eerste 20 zittingen van een behandeling; aparte codes voor de 21e t.e.m. 60e (of 120e) zitting van een behandeling.
        Lees meer
        • Huidige pagina 1
        • Pagina 2
        • Pagina 3
        • Pagina 4
        • Pagina 5
        • Pagina 6
        • Volgende pagina Volgende
        • Laatste pagina Laatste
        • Chat met ons
        • Bel ons
        • Mail ons
        • CM in je buurt
        • Over CM
          • CM-bijdrage
          • Statuten
          • Wie zijn we?
          • Geschiedenis
          • Structuur
          • Werken bij CM
        • Contacteer CM
          • Contacteer ons
          • Klacht CM-dienstverlening
          • Meldpunt fraude gezondheidszorg
          • Luisterpunt grensoverschrijdend gedrag
          • Responsible disclosure
        • Actueel
          • Jaarverslagen
          • Nuttige sites
          • Onderzoeken
          • Pers
          • Memoranda
        • Mijn CM
          • Aanmelden
          • Je EZVK altijd op zak
          • Veel gestelde vragen
          • Gepersonaliseerde informatie

        CM Gezondheidsfonds 2025©

        • Gebruikersvoorwaarden
        • Cookiebeleid
        • Privacy
        • Toegankelijkheidsverklaring
        • Statuten
        • Onderworpen aan de controle van de CDZ