Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM

      Zoekresultaten

        382 zoekresultaten

        Filters

        Topic

        • Wat te doen bij hospitalisatie en herstel 27
        • Ongeval 1
        • Geestelijke gezondheidszorg 13
        • Kinesitherapeuten 34
        • Wat te doen bij ziekte en ongeval 17
        • Specifieke regelingen in de ziekteverzekering 12
        • Diensten en voordelen 13
        • Zorgverleners 47
        • Lid worden 6
        • CM-verzekeringen 125
        • Tarieven en terugbetalingen 7
        • Ziekteverzekering 18
        • Zwangerschap, geboorte, adoptie en pleegzorg 34
        • Andere voordelen en kortingen 34
        • Wat te doen 50

        Type

        • Artikel
        • Dienst
        • (-) FAQ
        • Pers
        • Vergoeding
        • Verzekering

        Region

        Wis filters

        Welke zorgverleners moeten de patiëntenrechten respecteren?

        FAQ
        Een brede groep zorgverleners moet je rechten als patiënt respecteren. Het gaat om: Artsen en andere medische beroepen: artsen tandartsen apothekers vroedvrouwen kinesitherapeuten Verpleegkundig en ondersteunend personeel: verpleegkundigen zorgkundigen Psychologische zorg: klinisch psychologen klinisch orthopedagogen psychotherapeuten (ook als zij geen erkende zorgverlener zijn, maar onder toezicht van een arts, klinisch psycholoog of klinisch orthopedagoog werken in interdisciplinair verband) Hulpverleners-ambulanciers Paramedici, zoals: bandagist orthesist en prothesist diëtist ergotherapeut farmaceutisch technisch-assistent technoloog medische beeldvorming medisch laboratoriumtechnoloog logopedist podoloog audioloog en audicien mondhygiënist orthoptist optometrist ambulancier van het niet-dringend ziekenvervoer praktijkassistent Niet-conventionele praktijken, zoals: osteopaten chiropractors acupuncturisten homeopaten Let op: elke zorgverlener moet de rechten van de patiënt
        Lees meer

        Kan je een klacht indienen voor een overleden patiënt?

        FAQ
        Ja, als nabestaande kan je een klacht indienen voor een patiënt die overleden is. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een minderjarige en een meerderjarige overleden patiënt: Is de overleden patiënt minderjarig? Dan kunnen de vertegenwoordigers van de patiënt, in principe zijn dat de ouders, een klacht indienen. Tenzij de minderjarige patiënt zich daartegen verzet heeft. Is de overleden patiënt meerderjarig? Dan kunnen de volgende mensen een klacht indienen: de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, feitelijk samenwonende partner, de bloedverwant tot en met de tweede graad, de vertegenwoordiger van de patiënt. Tenzij de meerderjarige patiënt zich daartegen verzet heeft.
        Lees meer

        Krijg ik een terugbetaling voor een tweede medisch advies vanuit CM-Hospitaalplan of CM-Hospitaalplan Plus?

        FAQ
        Als je aangesloten bent bij CM-Hospitaalplan of CM-Hospitaalplan Plus kan je beroep doen op CM Second-O. Dat is een samenwerking tussen CM-verzekeringen en UZ Antwerpen, UZ Gent en UZ Leuven waarbij je een tweede medisch advies krijgt. Dit houdt in dat je de diagnose of voorgestelde behandeling van je arts ter beoordeling voorlegt aan een tweede onafhankelijke arts uit hetzelfde specialisme. Het tweede medisch advies wordt terugbetaald vanuit CM-Hospitaaplan of CM-Hospitaalplan Plus. Je betaalt enkel een eenmalige administratieve kost van 30 euro. Hoe kan ik beroep doen op CM Second-O? Stap 1: bel naar 078 151 151. Onze medewerkers kijken samen met jou naar de voorwaarden voor de opstart van een dossier. We bespreken geen vragen over de medische aspecten. Stap 2: je dossier wordt geopend. Voldoet je aanvraag aan alle voorwaarden? Dan ontvang je het formulier ‘Aanvraag terugbetaling CM Second-O’. Stap 3: maak een afspraak. Neem contact op met UZ Antwerpen, UZ Gent of UZ Leuven voor het
        Lees meer

        Wanneer begint en eindigt mijn aansluiting bij een verzekering van CM?

        FAQ
        De overeenkomst komt tot stand bij ondertekening door de verzekeringsnemer van de verzekeringsaanvraag en de eerste premiebetaling. De verzekering start op de aanvangsdatum en geldt levenslang, behalve bij opzegging door de verzekeringsnemer, het niet betalen van de premie en in geval van fraude.
        Lees meer

        Is er een franchise binnen CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus?

        FAQ
        De franchise, die enkel wordt toegepast op de terugbetaling voor ereloonsupplementen bij opnames in een eenpersoonskamer, bedraagt: 0 euro bij een ziekenhuisopname voor een bevalling; 100 euro per ziekenhuisopname bij een klassieke opname met overnachting; 175 euro per ziekenhuisopname bij een dagopname. Nog beter verzekerd? Bij CM-Hospitaalplan Plus wordt de franchise van 100 euro enkel toegepast indien de ereloonsupplementen bij de opname hoger zijn dan 150%. Deze franchises zijn toepasbaar per ziekenhuisopname met een maximum van 350 euro per kalenderjaar. Erelonen voor prestaties die wettelijk mogen worden aangerekend maar die de wettelijke ziekteverzekering niet terugbetaalt, worden vergoed tot 200 euro per ziekenhuisopname indien ze niet vallen onder de uitsluitingen van de verzekering.
        Lees meer

        Hoe zorg ik er voor dat een zorgverlener op de hoogte is van een wilsverklaring?

        FAQ
        Het is belangrijk dat zorgverleners weten dat jij een wilsverklaring hebt. Vertel het zeker aan je huisarts en, als dat nodig is, ook aan andere behandelende artsen. Vraag hen om jouw wilsverklaring toe te voegen aan je patiëntendossier. Ook je vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger kan dit doorgeven aan een zorgverlener. Zelfs als je later zelf niets meer kan zeggen, blijft jouw wilsverklaring een belangrijk document. Het geeft weer wat jij belangrijk vindt. Je vertrouwenspersoon en vertegenwoordiger kennen jou goed en kunnen er mee over waken dat jouw wensen ook in de toekomst gerespecteerd worden. Breng je vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger dus zeker op de hoogte van je wilsverklaring.
        Lees meer

        Op welke websites vind ik extra info over mijn rechten als patiënt?

        FAQ
        CM biedt heel wat informatie over je rechten als patiënt. Andere interessante websites met informatie over patiëntenrechten zijn onder meer: • www.patientrights.be • www.vlaamspatientenplatform.be
        Lees meer

        Heeft de vertegenwoordiger die je schriftelijk hebt aangeduid voorrang boven een wettelijke vertegenwoordiger?

        FAQ
        Ja, de persoon of personen die je zelf als vertegenwoordiger aanwijst, hebben altijd voorrang boven de wettelijke rangorde die in de wet is vastgelegd. Deze rangorde kan je terugvinden op de pagina Recht op een vertegenwoordiger of een vertrouwenspersoon . Als je meerdere personen aanduidt, moet je zelf aangeven in welke rangorde ze optreden. Opgelet, je moet wilsbekwaam zijn op het moment dat je zelf je vertegenwoordiger aanduidt. En je moet je vertegenwoordiger schriftelijk aanduiden. Dat kan met een formulier dat je vindt op de pagina over Recht op een vertegenwoordiger of een vertrouwenspersoon . Jij en je vertegenwoordiger moeten dit handtekenen en dateren.
        Lees meer

        Kan mijn vertegenwoordiger dezelfde persoon zijn als mijn vertrouwenspersoon?

        FAQ
        Dat kan, maar dat hoeft niet dezelfde persoon te zijn. Je vertrouwenspersoon helpt je terwijl je wilsbekwaam bent, maar je oefent zelf je rechten uit. Je vertegenwoordiger treedt op in jouw naam wanneer je niet langer wilsbekwaam bent en zal dan in jouw plaats je rechten als patiënt uitoefenen. Je vertrouwenspersoon aanduiden als je vertegenwoordiger kan een voordeel hebben. Die persoon, die jou goed kent en die je vertrouwt, kan je blijven helpen. Eerst als vertrouwenspersoon wanneer je zelf nog beslissingen kan nemen. Later, als je zelf je patiëntenrechten niet meer kan uitoefenen, helpt diezelfde persoon je als vertegenwoordiger. Dat kan ervoor zorgen dat jouw waarden, voorkeuren voor zorg en levensdoelen zo goed mogelijk worden gerespecteerd.
        Lees meer
        • Huidige pagina 1
        • Pagina 2
        • Pagina 3
        • Pagina 4
        • Pagina 5
        • Pagina 6
        • Pagina 7
        • Pagina 8
        • Pagina 9
        • …
        • Volgende pagina Volgende
        • Laatste pagina Laatste
        • Chat met ons
        • Bel ons
        • Mail ons
        • CM in je buurt
        • Over CM
          • CM-bijdrage
          • Statuten
          • Wie zijn we?
          • Geschiedenis
          • Structuur
        • Contacteer CM
          • Contacteer ons
          • Klacht CM-dienstverlening
          • Meldpunt fraude gezondheidszorg
          • Werken bij CM
        • Actueel
          • Jaarverslagen
          • Nuttige sites
          • Onderzoeken
          • Pers
          • Memoranda
        • Mijn CM
          • Aanmelden
          • Je EZVK altijd op zak
          • Veel gestelde vragen
          • Gepersonaliseerde informatie

        CM Gezondheidsfonds 2025©

        • Gebruikersvoorwaarden
        • Cookiebeleid
        • Privacy
        • Statuten
        • Onderworpen aan de controle van de CDZ