HomeCM-ZorgkasZorgpremie

Domiciliëring zorgpremie

Aanvraag

Wil je een domiciliëring aanvragen voor de jaarlijkse betaling van de zorgpremie voor de Vlaamse sociale bescherming? Log dan in via ‘Mijn CM’ en klik op ‘Domiciliëring zorgpremie’. Ben je nog niet geregistreerd? Geen probleem. Ga naar 'Mijn CM' en registreer je één keer met je eID of via de app itsme. Zo krijg je toegang tot je persoonlijk online dossier.

Via e-mail ontvang je een bevestiging van je domiciliëring.

  • Vraag je de domiciliëring aan vóór midden januari van het huidige jaar? Dan is ze reeds geldig voor de eerstvolgende betaling van de zorgpremie.
  • Registreer je de aanvraag na midden januari van het huidige jaar? Dan zal de domiciliëring ingaan voor de betaling van de zorgpremie vanaf het volgende jaar. 

Tijdens de online aanvraag krijg je het exacte jaartal vanaf wanneer jouw domiciliëring ingaat.  

Eventuele achterstallige zorgpremies kun je niet betalen per domiciliëring en moet je overschrijven met de bijhorende gestructureerde mededeling.

Goed om te weten

  • Bij domiciliëring gaat de zorgpremie telkens begin maart van je rekening. Zorg voor voldoende saldo op je rekening. 
  • Deze domiciliëring kadert binnen de Vlaamse sociale bescherming. Ze is niet geldig voor de betaling van de CM-bijdrage of van de premie voor CM-verzekeringen. Voor deze betalingen kun je een aparte domiciliëring aanvragen via het contactformulier
  • Ontvang je een maandelijks zorgbudget van CM-Zorgkas? Dan zal de jaarlijkse zorgpremie rechtstreeks afgehouden worden van dit zorgbudget en dus niet betaald worden via domiciliëring. Je hoeft er zelf niets voor te doen.
  • De betaling van de zorgpremie kan niet worden gespreid in verschillende tussentijdse betalingen.
  • Op een spaarrekening kun je geen domiciliëring activeren. Dit is enkel mogelijk op een (binnen- of buitenlandse) zichtrekening in IBAN-formaat. 
  • Op bepaalde zichtrekeningen is geen domiciliëring mogelijk. Informeer bij je bank of je zichtrekening een domiciliëring toelaat.
  • Als je een foutief of ongeldig rekeningnummer (bv. spaarrekening) opgeeft, kan de betaling van je zorgpremie niet uitgevoerd worden en zal je een herinneringsbrief ontvangen.
  • De domiciliëring kan op elk gewenst moment stopgezet worden via je persoonlijke 'Mijn CM'-account.