HomeGezond levenBewegingBeweegactiviteiten Wandelen

10.000 stappen

De Japanner Dr. Hatano onderzocht het verband tussen bewegen tijdens dagelijkse activiteiten en de gezondheid. Hij toonde aan dat je je gezondheid kunt verbeteren door dagelijks tienduizend stappen te zetten.

Intensief sporten is niet noodzakelijk. Bewegen tijdens alledaagse activiteiten thuis, op het werk of in je vrije tijd volstaat

Het project ‘10.000 stappen Vlaanderen’ stimuleert Vlamingen om dit te doen.

Sporten of bewegen?

Drie wetenschappelijke normen bepalen hoeveel een volwassenen persoon moet bewegen om gezondheidswinst te boeken. Ze gelden enkel voor volwassenen. Voor kinderen en senioren gelden andere normen.

  • Fitheidsnorm
    Minstens drie keer per week twintig minuten activiteiten met een hoge intensiteit beoefenen. Deze activiteiten doen de ademhaling en de hartfrequentie sterk toenemen en je begint te zweten. Voorbeelden: joggen, zwemmen, touwspringen, voetballen.
  • Beweegnorm
    Dagelijks dertig minuten beweging met een matige intensiteit. Je lichaamsbeweging mag worden gespreid doorheen de dag, maar beweeg minimaal tien minuten na elkaar. Voorbeelden: de trap nemen, goed doorstappen, met de bal spelen met je kinderen, naar het werk fietsen, tuinieren.
  • Stappennorm
    Tienduizend stappen per dag. Een volwassen persoon zet dagelijks gemiddeld zesduizend stappen. Door dertig minuten extra te bewegen zet je nog eens vierduizend stappen. 

Hoe stappen meten?

De stappenteller of pedometer is een eenvoudig apparaatje dat registreert hoeveel stappen je zet. 

De teller is zeer gemakkelijk te gebruiken en motiveert je om meer te bewegen. Daarnaast geeft hij je direct feedback. Aanvankelijk vergt het gebruik ervan een kleine aanpassing, maar na verloop van tijd wordt het een gewoonte.

Een stappenteller kun je onder meer aankopen in de Thuiszorgwinkel.

Enkele cijfers

Vele studies tonen aan dat we regelmatig moeten bewegen om gezond te blijven. Er is immers een duidelijk verband aangetoond tussen ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en te weinig lichaamsbeweging. 

Nochtans leiden Vlamingen een zittend leven.

  • Volwassenen zitten gemiddeld 8,3 uur per dag stil.
  • 2 op de 10 volwassenen doen alleen zittende activiteiten in hun vrije tijd. Bij 65-plussers loopt dat op tot 4 op de 10. Bij mensen ouder dan 75 jaar is dat 5 op de 10.
  • De gemiddelde Vlaming zit een jaar op het toilet, zeven jaar voor de tv en ontelbare uren in de wagen, aan tafel of aan de computer.

Meer informatie

Wil je meer weten? Surf naar www.10000stappen.be. Je vindt er onder meer ook een online tool om je stappen te registreren.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen