HomeCM-dienstverlening bij hospitalisatieVeelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de financiële aspecten van een ziekenhuisopname

  • Mag het ziekenhuis een voorschot vragen?

    Ja, het ziekenhuis mag een voorschot vragen. Het bedrag hangt af van je kamertype en wordt vermeld op de opnameverklaring. Na zeven dagen kan het ziekenhuis je een nieuw voorschot vragen. Het bedrag kan hoger zijn als je niet in orde bent met de ziekteverzekering. Een ziekenhuis mag je geen opname in een gemeenschappelijke kamer weigeren, zelfs als je het voorschot niet kunt betalen.

  • Hoe vermijd ik een hoge ziekenhuisfactuur?

    Je vermijdt onaangename verrassingen op je ziekenhuisfactuur met deze vijf tips.
    • Kies prijsbewust voor een eenpersoonskamer of een gemeenschappelijke kamer. Financiële informatie over de verschillende kamertypes vind je op de opnameverklaring . Die krijg je ten laatste bij je opname, maar kun je ook op voorhand opvragen.
    • Vraag je arts om te schatten wat de prijs van de operatie zal zijn. Bij een heelkundige ingreep kunnen de kosten voor medisch materiaal (implantaten of hechtmiddelen die in het lichaam blijven) flink oplopen. Ook de hoogte van de ereloonsupplementen mag en kun je op voorhand bespreken.
    • Vergelijk ziekenhuistarieven en pas voor zover dat mogelijk is je ziekenhuiskeuze aan. Tarieven vergelijken kan met de applicatie 'Ziekenhuistarieven vergelijken'.
    • Vraag naar de tarieven van de diverse kosten (bijvoorbeeld televisie, telefoon, internet, maaltijd voor de begeleidende partner of ouder).
    • Leg je factuur voor aan je ziekenfonds alvorens te betalen. CM-medewerkers geven uitleg over de inhoud van je factuur en gaan na of er geen fouten of onwettige kosten in staan. Is dat het geval, kan de dienst Ledenverdediging je factuur betwisten bij het ziekenhuis.

CM-diensten en -voordelen