Fitness wordt vaak in verband gebracht met doorgedreven krachttraining of een ideaal figuur. Toch is fitness in de eerste plaats gericht op het verbeteren van de gezondheid.

Een goed fitness-programma bestaat uit drie hoofdcomponenten: een cardio-, kracht- en lenigheidstraining.

  • In het cardiogedeelte wordt het hart getraind. Dit kan via wandelen, fietsen, aerobics of steppen. Het belangrijkste is dat je tijdens het oefenen vlot kunt blijven praten.
  • De krachttraining is erop gericht over het hele lichaam een steviger spiermassa te ontwikkelen. Hierdoor verlopen dagelijkse activiteiten gemakkelijker.
  • De lenigheidstraining zorgt ervoor dat spieren en gewrichten soepel bewegen.

Waarom fitnessen?

  • Verbeteren van de conditie.
  • Daling van de bloeddruk.
  • Sneller recupereren.
  • Verbetering van de lenigheid.
  • Soepelere gewrichten en sterkere spieren.
  • Verbetering stressbestendigheid en concentratievermogen.
  • Afslanken.
  • Individueel en in groep mogelijk.

Hoe begin je eraan?

  • Vraag advies aan je arts als je lange tijd inactief was.
  • Volg een programma onder deskundige begeleiding zodat je op eigen ritme conditie kunt opbouwen en aan je gezondheid kunt werken.
  • Start niet met te zware oefeningen. Het risico op blessures verhoogt en de kans dat je motivatie vermindert, wordt groter.
  • Luister naar de signalen van je lichaam en stop onmiddellijk als je pijn voelt.

CM-diensten en -voordelen