Aandacht voor veiligheid
HomeGezond levenBewegingBeweegplezier Goed beginnen

Aandacht voor veiligheid


Bewegen is prettig en bovendien goed voor de gezondheid. Helaas hebben heel wat sporters regelmatig blessures waardoor ze het sporten (tijdelijk) moeten staken. 

Heb je lang stilgelegen en wil je graag de draad terug opnemen? Neem geen onnodige risico’s, zeker niet als het om je gezondheid gaat.

  • Drink voldoende
    Drink twee uur voor een flinke fysieke inspanning een paar glazen water en blijf drinken tijdens je activiteit. Dit om het vocht dat je verliest door transpiratie weer aan te vullen.
  • Bouw rustig op
    Start niet zomaar meteen vol enthousiasme met sporten. Je lichaam heeft tijd nodig om aan een bepaald inspanningsniveau te wennen.
  • Kies aangepaste sportkleding
    Vooral de schoenen zijn belangrijk. Zij dragen je lichaam bij fysieke inspanningen en moeten daarom kwalitatief in orde zijn. Draag verder kleding die je tijdens je training warm en droog houdt. Meer informatie vind je in de rubrieken over fietsen, joggen en wandelen.
  • Luister naar je lichaam
    Wees waakzaam wanneer je tijdens je training pijn ondervindt of je je licht in je hoofd voelt. Dat is een signaal dat er iets niet in orde is. Best staak je dan je training. Indien dit blijft aanhouden raadpleeg je best je huisarts.
  • Trainen met een te volle of te lege maag is geen goed idee
    Met een volle maag trainen is niet aangewezen. Maar met een lege maag inspanningen leveren is eveneens niet oké. Eet ongeveer twee uurtjes voor je training een lichte maaltijd. Dit zorgt ervoor dat je lichaam genoeg brandstof heeft om de activiteit vol te houden.
  • Breng variatie in je bewegingsvormen
    Op die manier train je verschillende spiergroepen en is je beweging niet té eenzijdig. Het zorgt er ook voor dat je gemotiveerd blijft.
  • Warming-up en cooling-down
    Warm steeds voldoende op. Op deze manier maak je je spieren warm en bereid je je lichaam voor op een inspanning. Dit is belangrijk om blessures te vermijden.
    Zorg na de inspanning voor voldoende afkoeling en doe rekoefeningen. Je lichaam keert dan van een inspanningsniveau naar een rusttoestand. Op deze manier verminder je de kans op spierklachten en voorkom je stijfheid.
  • Neem af en toe rust
    Naast voldoende slaap heeft je lichaam ook regelmatig rust nodig om te kunnen herstellen van de geleverde inspanningen. Dit is wel eerder bedoeld voor de sporter die al iets verder staat.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen