Smoezen weerleggen
HomeGezond levenBewegingBeweegplezier Goed beginnen

Smoezen weerleggen


Iedereen kent het: je hebt goede voornemens om meer te bewegen, je begint gemotiveerd maar stilaan verdwijnt de motivatie en grijp je terug naar allerhande smoezen om toch maar niet te moeten bewegen.

Het is belangrijk om je op voorhand bewust te zijn van deze hindernissen en te proberen om deze weg te nemen. Zo vergroot je de kans dat ze je goede voornemens niet in het gedrang brengen.

  • Ik ben geen sportief type.
    Om voldoende te bewegen hoef je echt niet sportief te zijn. Er zijn heel wat mogelijkheden om meer te bewegen in je dagelijks leven.
  • Ik ben te moe.
    Extra bewegen na een werkdag levert juist meer energie op en verfrist. Je wordt minder snel moe als je voldoende beweegt en je voelt je fitter. Dat zorgt ervoor dat je nog een actieve avond kunt hebben. Probeer indien mogelijk onmiddellijk na het werk nog wat extra te bewegen.
  • Ik heb geen tijd.
    Je hoeft niet veel extra tijd te voorzien. Door kleine aanpassingen in je dagelijkse activiteiten stapel je heel de dag 'beweegtijd' op.
  • Ik beweeg al genoeg.
    Beweeg je echt dertig minuten per dag? Dan ben je goed bezig! Maar hoe meer je beweegt, hoe beter je je zal voelen. Je mag natuurlijk niet overdrijven. Las een rustmoment in als je lichaam je signalen geeft van oververmoeidheid.
  • Ik ben te dik.
    Wat meer bewegen zorgt er, samen met het aanpassen van je voeding, voor dat je gewicht kunt verliezen. Kies voor activiteiten die gewichtsdragend zijn zoals zwemmen of fietsen. Loop niet te hard van stapel door bijvoorbeeld meteen te kiezen voor joggen.
  • Ik heb gezondheidsproblemen.
    Sommige gezondheidsklachten zorgen ervoor dat niet alle beweegactiviteiten mogelijk zijn. Toch heeft bewegen heel wat voordelen, ook tijdens revalidatie en herstel. Vraag je arts advies over wat je kan en mag doen. En laat je eventueel in het begin wat extra begeleiden door een kinesist. 
  • Ik ben te oud.
    Oudere mensen die meer bewegen, blijven langer fit en hebben minder kans om te vallen. Ook botontkalking krijgt minder kans. Bovendien blijven je spieren in conditie, waardoor je makkelijker dagelijkse activiteiten kunt uitvoeren. 
  • Bewegen is duur.
    Bewegen is veelal gratis. Denken we maar aan wandelen, tuinieren of huishoudelijke taken. Vaak kun je zelfs besparen door te bewegen, bijvoorbeeld benzine besparen door de auto thuis te laten of zelf je auto wassen in plaats van naar de carwash te rijden.
  • Het is te laat om te beginnen sporten.
    Het is nooit te laat om extra te bewegen. Je zal je fitter voelen en een goede conditie zorgt ervoor dat je volop van je vrije tijd kunt genieten.
  • Ik hou het toch niet vol.
    Plan bewegingsactiviteiten samen met je gezin, een vriend(in), collega of buur. Het is leuker en je stimuleert elkaar om vol te houden.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen