Valkuilen vermijden
HomeGezond levenBewegingBeweegplezier Goed beginnen

Valkuilen vermijden


Door je denken en handelen trap je vaker dan je denkt in een hindernis die je beweegactiviteiten dwarsboomt. Hierop voorbereid zijn vergroot de kans dat je volhoudt.

  • Denk niet te snel ‘ik kan dat toch niet’. Geloof in je eigen kunnen, is de eerste stap in de goede richting.
  • Start niet te snel. Laat je lichaam langzaam wennen aan fysieke activiteit. Bouw beetje bij beetje op. Te intensief in actie schieten hou je niet vol en het verhoogt het risico op spierpijn en blessures.
  • Kies zeker in de beginfase voor een activiteit die je graag doet en die niet te belastend is voor knie- en enkelgewrichten. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn ideale starters.
  • Rustig een gesprek kunnen voeren tijdens een beweegactiviteit is een goede leidraad.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen. Samen bewegen heeft veel voordelen maar zorg er toch voor dat je jezelf niet verliest in andermans doelen.
  • Plan je beweegactiviteit in je agenda en gebruik die tijd daar ook effectief voor. Maak op voorhand praktische afspraken over huishoudelijke taken of opvang van de kinderen, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen