HomeZiekteKlachten en ziektenEnkelverstuiking en enkelbandscheur

Wat kan ik zelf doen bij een enkelverstuiking?

Een eenvoudige enkelverstuiking kun je zelf verzorgen.

Onmiddellijk na de verstuiking

  • Leg je enkel hoger (op een stoel of onder een kussen). 
  • Begin zo vlug mogelijk te koelen. Dit kan de klachten verminderen. Hou de enkel een kwartier onder koud stromend water of gebruik ijs of coldpack. Om vrieswonden op de huid te voorkomen, kun je een washandje om het ijs doen of je sok aanhouden. 

Nadat de ergste pijn verdwenen is

  • Beweeg de voet regelmatig terwijl je zit of ligt om stijfheid van de enkel te voorkomen. Indien de pijn het toelaat, is het raadzaam zo snel mogelijk opnieuw te stappen. Dit bevordert het herstel. Doe dit wel rustig aan als je te veel pijn hebt of als je enkel gezwollen is. Let er ook op dat je je voet recht naar voren plaatst. Probeer je voet zo goed als mogelijk af te rollen vanaf de hiel tot de tenen, wat in het begin moeilijk zal zijn. Neemt de pijn bij het stappen fel toe, stop dan tijdig en hervat de oefening de volgende dag. 
    Bij een ernstige verstuiking kan het zijn dat de pijn dit onmogelijk maakt. Dan is het beter om belasting van de enkel te vermijden. Blijf evenwel je voet binnen de pijngrenzen bewegen. Wacht zeker niet langer dan drie dagen om opnieuw te stappen. Lukt dit niet, raadpleeg dan je arts. Ook fietsen is goed om de enkel te oefenen. 
  • Breng eventueel een drukverband aan. Kies hiervoor een stevige zwachtel die niet te veel rekt. Dit drukverband kan wat stevigheid bieden, maar versnelt de genezing niet. Een tapebandage is overbodig.
  • Neem indien nodig een pijnstiller op basis van paracetamol. 

Veelgestelde vragen

Bron: www.thuisarts.nl, bewerkt door dokter Elise Rummens, preventie-arts CM 

Ga ook naar


Diensten en voordelen