HomeZiekteKlachten en ziektenChronische vermoeidheid

Wat kan ik zelf doen?

Grenzen erkennen en afbakenen

  • Pas je levensstijl aan, ook al is dat niet zo vanzelfsprekend. Zoek naar een nieuw evenwicht dat rekening houdt met je beperkingen.
  • Luister naar de signalen van je lichaam en ga er bewust en verantwoord mee om. Lichamelijke klachten hebben immers een betekenis.
  • Aanvaard dat je niet alles onder controle hebt. Er gebeuren nu eenmaal onvoorspelbare zaken en die hoeven niet altijd negatief te zijn. Overtuig jezelf dat je niet volledig hulpeloos bent.
  • Leer ondanks  de klachten en pijn van het leven te genieten. Geef vooral aandacht aan de (prettige) dingen die wel kunnen.
  • Laat je niet door anderen onder druk zetten, ook al is hun raad goed bedoeld.
  • Geef aan wanneer een gesprek of activiteit niet (meer) gaat of past.

Voeding

Ook hier is een gezond voedingspatroon belangrijk. Kies voor vezelrijke voeding met voldoende groenten en fruit. En beperk de inname van suikers en vetten, en het gebruik van alcohol.

Beweging

  • Rust voldoende uit. Maar blijf bewegen binnen je mogelijkheden en in overleg met je zorgverleners.
  • Volg je eigen ritme en ga nooit te ver.
  • Leer goede ademhalingstechnieken aan.
  • Doe geen zware spieroefeningen bij vermoeide spieren.

Psychologische steun

  • Probeer steun te vinden bij een arts.
  • Praat met huisgenoten of vrienden over de situatie en hoe je je voelt. Informeer hen over je langdurige vermoeidheid zodat inzicht en begrip mogelijk worden. De sociale omgeving speelt immers een belangrijke rol bij het herstelproces.
  • Zoek lotgenoten op indien je er behoefte aan hebt. Dat kan in zelfhulpgroepen, waar je de kans krijgt om van elkaar te leren. Het mag nooit de bedoeling zijn om samen te klagen.

Veelgestelde vragen

Dr. E. Rummens en dr. J. Vandenbergen, CM

Ga ook naar


Diensten en voordelen