HomeZiekte en behandelingKlachten en ziektenOvergewicht

Wanneer op de weegschaal?


Wie een aantal kilootjes wil minderen en daarom evenwichtiger gaat eten en meer beweegt, wil graag zo snel mogelijk het resultaat van die inspanningen zien.

Velen houden dan ook elke ochtend even halt op de weegschaal. Jammer genoeg raak je niet van de ene dag op de andere je kilo's kwijt.

Gewicht schommelt

Dat je gedurende je pogingen om gewicht te verliezen niet dagelijks een aantal gram minder weegt, is normaal. Je gewicht schommelt immers voortdurend.

Schommelingen in het gewicht hebben veelal te maken met wisselingen in de hoeveelheid vocht. In de loop van de dag houd je vocht vast. Daarom weeg je ’s avonds sowieso meer dan ’s morgens.

Ook veel zoutrijke voeding zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht vasthoudt en je dus ook iets meer weegt.

De dag(en) voor de menstruatie wegen vrouwen ook een tot twee kilogram meer.

Praktische tips

  • Ga maximaal een keer per week op de weegschaal staan.
  • Kies hiervoor telkens hetzelfde moment, bijvoorbeeld net na het opstaan.
  • Denk eraan dat wanneer je met kleren aan op de weegschaal gaat staan, die ook je gewicht beïnvloeden. ’s Winters heb je zo’n 1,5 kilogram kleren aan.

Veelgestelde vragen

Ga ook naar


CM-diensten en -voordelen