HomeZiekte en behandelingKlachten en ziektenBurn-out

Wat kan ik zelf doen?


Een burn-out is een duidelijk signaal van je lichaam dat je te lang en te ver over je grenzen bent gegaan. Je bent doodop en te moe om ook maar iets te ondernemen. 

Jouw ‘platte batterijen’ kan je niet in een paar dagen terug opladen. Je zal langzaam maar zeker opnieuw een evenwicht moeten zoeken om opnieuw te kunnen omgaan met de stress van alledag. 

Met volgende tips kan je zelf meewerken aan je herstel.

Kies voor jezelf

Je hebt veel te lang je eigen behoeften genegeerd. Nu is het tijd om volop voor jezelf te zorgen. Burn-out is geen teken van zwakte maar een signaal dat je dringend voor jezelf moet kiezen. Stop met alle taken die je van je energie beroven en vraag hulp voor de taken die toch moeten worden gedaan.

Aanvaard hulp

De steun van je partner, gezin en vrienden zijn belangrijk als je een burn-out hebt. Laat hen ook toe om je te helpen en je uit je isolement te halen.

Bouw energie op

Maak een lijstje van alle activiteiten die je graag doet en die je volop energie geven. Tracht elke dag minstens een van deze activiteiten te doen en bouw zo je energie terug op.

Beweeg

Ook al voel je je doodmoe, tracht toch elke dag even te wandelen of te fietsen. Drijf dan langzaam je fysieke activiteiten op tot een normaal niveau.

Eet gezond

Eet volop verse groenten en fruit, kies voor volkoren producten en drink 1,5 liter water per dag. Je lichaam heeft de energie uit gezonde voeding nu meer dan ooit nodig.

Ontspan

Een burn-out wordt veroorzaakt omdat je gebukt ging onder te veel stress. Zorg voor ontspanning door ademhalingsoefeningen of relaxatie-oefeningen. Kies voor een ontspannende massage of volg een cursus tai chi of yoga.

Rust en slaap

Zorg voor voldoende rust en slaap. Ga op tijd naar bed en doe gerust een middagdutje als je daar behoefte aan hebt.

Pieker minder

Piekeren vreet energie. Beperk daarom het piekeren in tijd en tracht het bewust te onderbreken. Schrijf ook op waarover je piekert zodat je er een beeld over krijgt. En probeer in kleine stappen je problemen op te lossen.

Wees assertief

Leer op tijd ‘nee’ zeggen zodat je in de toekomst niet snel weer je grenzen overschrijdt. Volg hiervoor eventueel een assertiviteitscursus.

Veelgestelde vragen

Dokter Elise Rummens, preventie-arts CM

Ga ook naar


Download