HomeZiekte en behandelingKlachten en ziektenNeerslachtigheid

Wat kan ik zelf doen?


Zoek eenvoudige dingen om te ontspannen: een warm bad of een sauna, muziek beluisteren of spelen, een boek lezen, een wandeling maken, in de tuin werken, naar het voetbal gaan, biljarten, relaxatieoefeningen alleen of in groep. Ook lachen doet deugd!

  • Probeer zoveel mogelijk herinneringen op te halen aan positieve en deugddoende ervaringen. Kijk nog eens naar je vakantiefoto's.
  • Zorg elke dag voor iets leuks: even niets doen, een vriendin opbellen, een pint drinken met vrienden, … Doe jezelf een plezier met een cd, boek of nieuw kledingstuk.
  • Stel je doelen niet te hoog. Minder hoog gespannen verwachtingen leiden tot meer haalbare doelen en dus tot grotere tevredenheid.
  • Probeer te doen waarvan je zelf denkt dat je het moet doen. Spiegel je niet aan de verwachtingen of eisen van familie of vrienden.
  • Zorg voor voldoende beweging in de buitenlucht.
  • Probeer anders te denken over wat je overkomt. Hoe denk je over tegenslagen, situaties, gebeurtenissen? Zijn er bepaalde denkpatronen? Zorg voor afleiding en richt de aandacht op iets anders. Zet een andere bril op: vervang opvattingen door andere, meer realistische opvattingen.
  • Praat erover. Het is niet altijd gemakkelijk om gevoelens uit te drukken in woorden. Tracht toch aan je omgeving duidelijk te maken dat je je niet goed voelt. Familieleden en vrienden kunnen een echte steun betekenen.
  • Contacteer Tele-onthaal voor een anoniem gesprek als je niet over je gevoelens of problemen met familie of vrienden kunt praten. Bij Tele-Onthaal zijn er mensen die luisteren, meedenken en tijd maken. Tele-Onthaal kun je 24 uur op 24 uur, 7 dagen op 7 bellen op het gratis nummer 106. Soms lukt onlinecontact makkelijker dan praten. Via www.tele-onthaal.be kun je op geregelde tijdstippen chatten met een Tele-Onthaalmedewerker.
  • Neem contact op met Teleblok bij examenzorgen en -stress.

Veelgestelde vragen

Ga ook naar


Download


CM-diensten en -voordelen