HomeZiekteKlachten en ziektenPrikkelbare darm

Wat kan ik zelf doen?

Ongerustheid en stress verminderen

Indien je last hebt van een prikkelbare darm is het vooral belangrijk dat je je goed informeert over de aandoening. Zo vermijd je dat je je nodeloos zorgen maakt. Ongerustheid kan de symptomen immers in stand houden waardoor een vicieuze cirkel ontstaat van klachten, ongerustheid, verergering van de klachten, grotere ongerustheid, enz.

Om diezelfde reden is het ook belangrijk om stress te vermijden. Tracht stresserende factoren weg te nemen of er beter mee om te gaan. Ook een goede nachtrust kan helpen om ontspannender de dag door te komen.

Bewegen

Lichaamsbeweging is uitstekend om stress te verminderen. Dagelijks een halfuurtje matig intensief bewegen heeft reeds een positief effect op je lichamelijke conditie en psychisch welzijn, waardoor je de stress of pijn beter aankunt. Bovendien stimuleert het ook een goede werking van de darmen. 

Gezond eten

Naast beweging, kunnen ook een regelmatig eetpatroon, gezonde voeding en voldoende vochtinname de symptomen van PDS verhelpen. Wees ook matig met cafeïne, vet, suiker en alcohol. En mijd te grote maaltijden.

Omdat iedereen anders reageert op voedingsmiddelen, zoek je het best uit wat bij jou de klachten veroorzaakt (bv. kool, paprika, melk, vet, suiker, koffie). Hiertoe kan je tijdelijk een voedingsdagboek bijhouden. Schrap evenwel nooit zelf essentiële voedingsmiddelen uit je menu indien je een verband vermoedt met je klachten. Maar bespreek dit steeds met je arts of diëtist. 

Een gezonde levensstijl kan je aardig op weg helpen maar is helaas geen wondermiddel tegen PDS.

Sociaal actief blijven

Mijd geen activiteiten, behalve indien dit medisch noodzakelijk zou zijn. Vermijdingsgedrag kan immers de klachten in stand houden en verergeren op lange termijn. 

Blijf doen wat je gewoon bent te doen en neem deel aan sociale activiteiten, ook al vrees je dat een onbekende situatie stress met zich meebrengt of dat er geen toilet zal zijn. Informeer je eventueel vooraf, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van een toilet. 

Probiotica en andere middelen

Tegen PDS worden soms probiotica, pepermuntolie, Chinese kruiden, lijnzaad en aloë vera aangeprezen. 

Wees voorzichtig indien je deze of andere middelen wil gebruiken en bespreek het met je huisarts. Hun werking is niet altijd bewezen en sommige kunnen zelfs meer klachten geven. 

Veelgestelde vragen

Bronnen: www.thuisarts.nl en www.gezondheidenwetenschap.be, bewerkt door dokter Elise Rummens, preventie-arts CM

Ga ook naar