HomeZiekte en behandelingKlachten en ziektenReisziekte

Hoe kan ik reisziekte voorkomen?


Je kan veel zelf uitproberen om je klachten te voorkomen of te verminderen. Er is weinig onderzoek gedaan naar het effect van deze adviezen, maar ze zijn zeker het proberen waard.

Gewenning

Het belangrijkste wapen tegen reisziekte is gewenning. Als een gestoord zintuiglijk patroon vaak voorkomt, wordt het namelijk door de hersenen herkend en normaal verwerkt.

Gewenning aan het ene vervoermiddel brengt echter niet noodzakelijk verlichting bij een ander. Het is dus goed mogelijk dat je geen enkele hinder ondervindt in een wagen, maar misselijk wordt in een bus. Sterker nog: het lichaam kan zich perfect hebben aangepast aan de beweging van een bepaald boottype, terwijl je op een ander type vaartuig doodziek wordt.

Kies de juiste plaats

  • Neem in een auto of bus steeds voorin plaats, in de rijrichting en het liefst bij het raam. Hoe meer je alles voor je kan zien, hoe minder de klachten. Wanneer je zelf rijdt, heb je het minste kans op last. Zit een ander aan het stuur, vraag dan om rustig op te trekken, te remmen en bochten te nemen. Kies een route met vooral lange en rechte wegen.
  • Kies in een vliegtuig een plaats boven de vleugels.
  • Zit op een boot zo dicht mogelijk bij het middelpunt van het vaartuig, in de vaarrichting, net boven het wateroppervlak en liefst in de buitenlucht. Blijf bij lange bootreizen zoveel mogelijk op het dek van het schip en vraag een kajuit ter hoogte van de waterlijn.

Zorg voor afleiding

  • Richt je blik op de horizon of een stilstaand voorwerp in de verte.
  • Zorg voor een rustige ademhaling of kauw op kauwgum. 
  • Luister naar muziek of concentreer je in gedachten op woordspelletjes of rekensommen. Lezen en breien zijn echter af te raden.
  • Zorg ervoor dat kinderen in de auto iets hoger zitten, zodat ze door het raam kunnen kijken. Leid ze af met spelletjes waarbij ze geregeld naar buiten moeten kijken (bv. vreemde nummerplaten zoeken, kleuren of merken van wagens tellen).
  • Probeer te slapen tijdens de reis. Als je slaapt, verdwijnen de verschijnselen. Om makkelijker in slaap te vallen, kan je het donker maken (doe iets voor het raam of gebruik ooglappen). Ook kan een kussentje helpen comfortabel te slapen.

Zet de ventilatie aan

  • Zorg voor voldoende frisse lucht.
  • Richt in een vliegtuig of autobus de ventilatie op je gezicht.
  • Rook niet en ga niet in de rokersruimte zitten.

Eet tussendoortjes

  • Drink voor de reis voldoende water.
  • Drink geen koffie, alcohol of frisdrank indien ze bij jou last veroorzaken.
  • Vertrek nooit met een lege maag of nadat je zwaar hebt getafeld.
  • Eet tijdens de reis af en toe een banaan, appel, beschuit of cracker met mager beleg. Tussendoortjes en drankjes zijn namelijk beter dan uitgebreide maaltijden.

Geneesmiddelen

Bij ernstige klachten is het mogelijk dat bovenstaande tips onvoldoende helpen. Raadpleeg dan je arts. Die kan je medicatie zoals een antihistaminicum voorschrijven, al is het effect daarvan niet bewezen. Maar sommige mensen blijken er wel baat bij te hebben.

  • Antihistaminica werken rustgevend. Je kunt er zelfs slaperig van worden. Gebruik deze middelen dus niet als je een auto moet besturen. Verder kun je er een droge mond van krijgen en wazig zien.
  • Neem het middel een tot twee uur vóór vertrek in.
  • Stop voldoende tabletten in je reisapotheek.

Veelgestelde vragen

Bron: www.thuisarts.nl en boek ‘Zal ik de dokter bellen? Medisch ABC voor het hele gezin’, bewerkt door dokter Elise Rummens, preventie-arts CM

Ga ook naar