HomeZiekteKlachten en ziektenVerstopping

Wat kan ik zelf doen?

In de eerste plaats zijn een aangepaste levenswijze en voeding aan te raden.

  • Drink voldoende water
    Drink zo’n 1,5 tot 2 liter (zes tot acht glazen) water per dag. Water komt in de darm terecht en maakt de stoelgang vloeibaarder. 
  • Zorg voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon met voldoende vezels
    Vezels stimuleren de werking van de darm en ze houden vocht vast waardoor de stoelgang malser wordt. Vezels vind je vooral in groenten, fruit, volkorenproducten en peulvruchten. 
  • Neem rustig de tijd om te eten en kauw voldoende lang
    Goed kauwen bevordert een goede spijsvertering. 
  • Beweeg voldoende
    Bewegen bevordert ook de darmwerking. Beweeg minstens een halfuur per dag. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten zoals stevig wandelen, fietsen, de trap nemen in plaats van de lift, zwemmen en tuinieren. 
  • Negeer de drang tot ontlasting niet
    Hoe langer de ontlasting in de darm blijft, hoe droger en harder ze wordt. Als je de stoelgang onderdrukt, voel je na een tijdje de drang ook niet meer. Probeer een dagelijkse regelmaat in te bouwen en voldoende tijd te maken om naar het toilet te gaan. 

Vermoed je dat je verstopping veroorzaakt wordt als nevenwerking van een geneesmiddel? Bespreek dit dan met je arts. Je kan samen de voor- en de nadelen afwegen, en alternatieven bekijken.

Veelgestelde vragen

Bron: www.thuisarts.nl, bewerkt door dokter Elise Rummens, preventie-arts CM

Ga ook naar