In het kader van de coronacrisis past ook CM haar dienstverlening aan.
Contact met CM
Doktersbriefjes en getuigschriften voor verstrekte hulp
De terugbetaling moet gebeuren op basis van het originele getuigschrift. Het is dus overbodig om een scan of foto van doktersbriefjes of andere getuigschriften voor verstrekte hulp door te sturen.
Aangiftes van arbeidsongeschiktheid mogen daarentegen wel met scan of foto van het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid (zie verder: paragraaf 'Adviserend artsen en arbeidsongeschiktheid').
>>Top
Adviserend artsen en arbeidsongeschiktheid
- Het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid kan door jou aan het ziekenfonds worden bezorgd via dit webformulier. Het formulier moet een scan of foto van het getuigschrift bevatten, waarop de informatie duidelijk zichtbaar is. Het volstaat dus niet om de informatie enkel in de tekst van een mail te plaatsen. Verzending van het papieren getuigschrift via bpost blijft uiteraard mogelijk. Lees meer over de aangifte arbeidsongeschiktheid
De terugbetaling van medische kosten gebeurt daarentegen niet op basis van een scan of foto van doktersbriefjes of andere getuigschriften voor verstrekte hulp. Hiertoe moet je het originele getuigschrift bezorgen (zie hoger: paragraaf 'Doktersbriefjes en getuigschriften voor verstrekte hulp'). - Het inlichtingenblad om je uitkering te berekenen, kan je ook via mail of Doccle ontvangen en terugsturen indien het ziekenfonds je e-mailadres kent. Bovendien kan je als werknemer of werkloze het inlichtingenblad digitaal invullen.
- Onderzoeken om de arbeidsongeschiktheid op te volgen, lopen gewoon door. Deze onderzoeken verlopen momenteel ofwel fysiek ofwel telefonisch. Je wordt hiervan op de hoogte gebracht bij het plannen van je afspraak.
>>Top
Info-bijeenkomsten, workshops, cursussen, ...
Om de verspreiding van Covid-19 tegen te gaan, houden we rekening met alle overheidsmaatregelen. Kun je moeilijk inschatten of een activiteit risicovol is voor jou? Bespreek het met een CM-medewerker en/of je huisarts. Ook online bieden we nog steeds sessies aan over gezondheidsthema’s. Bekijk het aanbod
>>Top
CM-Mobiel
Goed thuiszorgwinkels, hoorcentra en apotheken
Alle thuiszorgwinkels, apotheken en hoorcentra (enkel op afspraak) zijn open. Worden aan huis gebracht: online aankopen en hulpmiddelen van de uitleendienst.
Lees meer op de website van Goed
>>Top
Kortverblijf
Samana
- Heb je een verminderde weerstand door ziekte en is boodschappen doen dus uit den boze? Of kan je als mantelzorger wat extra hulp gebruiken bij het boodschappen doen? Dan kan je bellen naar de gratis boodschappenlijn van Samana.
- Mantelzorgers kunnen met vragen ook terecht bij de mantelzorgtelefoon.
- Alle groepsactiviteiten van Samana gaan niet door.
Lees meer op de website van Samana
>>Top
Thuisoppas
- Thuisoppas bij zieke kinderen is mogelijk met aandacht voor de veiligheid van het zieke kind en de oppasser. We stellen hierbij de overheidsmaatregelen voorop. De dienst is tijdelijk bereikbaar tijdens aangepaste openingsuren: van maandag tot vrijdag van 8 tot 17 uur.
- Thuisoppas bij chronisch zieke kinderen wordt stopgezet indien de zorggraad laag is. Ook thuisoppas in het kader van gezelschap bij thuiszorgpatiënten wordt stopgezet. Voor oppassituaties met een hoge zorggraad wordt, samen met de professionele zorg- en hulpverleners, naar een oplossing gezocht.
Lees meer over thuisoppas bij zieke kinderen, thuisoppas bij chronisch zieke kinderen en bij thuiszorgpatiënten
>>Top
Andere thuiszorgdiensten
CM-reisbijstand
Reizen van Kazou, Samana, Intersoc en Okra
CM-tegemoetkomingen